Impact of the implementation of accounting strategies on software metrics in the continuous improvement process of software quality within organizations dedicated to software development
Main Article Content
Abstract
The study adopted a qualitative approach to explore how specific accounting strategies affect software metrics in the context of continuous software quality improvement in software development organizations. A non-experimental cross-sectional design and documentary modality was used to analyze data collected at a single moment, which offers a detailed snapshot of the current situation without manipulation. It relied on analysis of existing documents to synthesize previous research and understand current trends. Nineteen relevant articles were identified between 2018 and 2023, which allowed us to capture a comprehensive view of accounting strategies in software development and their impact on software metrics and quality. The results were presented in tables structured according to the objectives of the study, with detailed analyzes and contrasts with the established theoretical framework. The importance of integrating advanced accounting practices into software project management was highlighted to improve efficiency in resource use, accuracy of metrics, and customer satisfaction. It is recommended to integrate accounting strategies into all phases of the project, provide ongoing training on accounting tools and practices, and focus on improving customer satisfaction and value delivery. Future research is proposed that explores case studies in various industries, analyzes the impact of technological innovations on accounting practices, and examines the relationship between accounting practices and agile development methodologies to improve operational efficiency and customer satisfaction in the development of software.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
INVESTIGATIO es de acceso abierto y el contenido está disponible de manera gratuita a través de su sitio web: http://revistas.uees.edu.ec/index.php/IRR/.
Para reforzar nuestra política de acceso abierto, la revista INVESTIGATIO se publica bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-No Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC 4.0), la cual permite compartir (copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material), bajo la condición de que se den los créditos correspondientes y no se haga uso comercial de los materiales.
References
Berón, M., Perez, N. B., Riesco, D. E., Montejano, G. A., Pereira, M. J., Nováis, P., & Henriques, P. (2020). Ingeniería de software: Estrategias de desarrollo, mantenimiento y migración de sistemas en la nube. XXII Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación (WICC 2020, El Calafate, Santa Cruz). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/104029
Carrizo, D., Rojas, J., Carrizo, D., & Rojas, J. (2018). Metodologías, técnicas y herramientas en ingeniería de requisitos: Un mapeo sistemático. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 26(3), 473-485. https://doi.org/10.4067/S0718-33052018000300473
Cornide-Reyes, H. C., Villarroel, R. H., Cornide-Reyes, H. C., & Villarroel, R. H. (2019). Método para Promover el Aprendizaje Colaborativo en Ingeniería de Software. Formación universitaria, 12(4), 3-12. https://doi.org/10.4067/S0718-50062019000400003
Delgado Olivera, L. de la C., Díaz Alonso, L. M., Delgado Olivera, L. de la C., & Díaz Alonso, L. M. (2021). Modelos de Desarrollo de Software. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 15(1), 37-51. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2227-18992021000100037&lng=es&nrm=iso&tlng=es
García, A. G., Hernández, M. S., Marcos, S. V., & Dapena, M. D. D. (2023). Buenas prácticas de la ingeniería de software: Pruebas de software. Revista Cubana de Transformación Digital, 4(2), Article 2. https://rctd.uic.cu/rctd/article/view/205
García-Holgado, A., Vázquez-Ingelmo, A., García-Peñalvo, F. J., & González-González, C. S. (2020). Perspectiva de género y fomento de la diversidad en la docencia de Ingeniería del Software. Actas de las Jenui, 5, 269-276. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/125061/1/JENUI_2020_036.pdf
Gómez-Álvarez, M. C., Zapata Jaramillo, C. M., Gómez-Álvarez, M. C., & Zapata Jaramillo, C. M. (2022). Una propuesta de clasificación de juegos con propósito educativo para ingeniería de software. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 30(2), 239-254. https://doi.org/10.4067/S0718-33052022000200239
Hernández Infante, R. C., Infante Miranda, M. E., Guanoluisa Almache, F. A., & Galeano Páez, C. J. (2020). Estudio diagnóstico sobre el diseño muestral declarado en investigaciones desarrolladas por estudiantes de ingeniería en software. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i1.2420
Ibarra-Corona, M. A., & Escudero-Nahón, A. (2021). Metasíntesis sobre la aplicación de principios de Ingeniería de Software en el desarrollo de plataformas de tecnología educativa. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 62-75. https://doi.org/10.6018/riite.463421
López Álvarez, D. M., Castro Aguilar, G. F., Ruiz Conforme, N. C., & Martillo Alcívar, I. A. (2020). Implementación de flipped classroom enfocado a los estudiantes de Ingeniería de software: Caso universidad ecuatoriana. Revista Científica Ecociencia, 7(3), Article 3. https://doi.org/10.21855/ecociencia.73.311
López-Rodríguez, S. A., & García-Peña, V. R. (2021). Metodologías de desarrollo de software seguro con propiedades agiles. Polo del Conocimiento, 5(10), Article 10. https://doi.org/10.23857/pc.v5i10.2658
Lozano, S. I., Suescún, E., Vallejo, P., Mazo, R., & Correa, D. (2020). Comparando dos estrategias de aprendizaje activo para enseñar Scrum en un curso introductorio de ingeniería de software. Ingeniare. Revista Chilena de Ingeniería, 28(1), 83-94. https://doi.org/10.4067/S0718-33052020000100083
Marin Diaz, A., Trujillo Casañola, Y., Buedo Hidalgo, D., Marin Diaz, A., Trujillo Casañola, Y., & Buedo Hidalgo, D. (2020). Estrategia de pruebas para organizaciones desarrolladoras de software. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 14(3), 83-104. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2227-18992020000300083&lng=es&nrm=iso&tlng=en
Medina Ótalvaro, C. M. (2023). El núcleo de la Esencia de SEMAT como base de representación de conocimiento en Ingeniería de Software. Entre ciencia e ingeniería, 17(33), 7-8. https://doi.org/10.31908/19098367.2941
Paredes, D. A. V., Martínez, L. C. C., Bermúdez, R. M. L., & Mendoza, S. R. P. (2019). Análisis de la metodología RUP en el desarrollo de software académico mediante la herramienta DJANGO. RECIMUNDO, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.26820/recimundo/3.(2).abril.2019.964-979
Rueda, S., Panach, J. I., Gil, M., Casas, S., & Pérez, M. (2020). Cuando la clase invertida no es suficiente: Estrategias para motivar al alumnado en Ingeniería del Software. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/125035
Velasco, M. V., Núñez Villacis, J. A., Saltos Chávez, P. R., & Cunuhay Cuchipe, W. C. (2021). Revisión Sistemática de la Metodología Scrum para el Desarrollo de Software. Dominio de las Ciencias, 7(4), 434-447. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8384028
Velasteguí López, L. E., Rodríguez Revelo, E., Henríquez Antepara, E. J., Campoverde Méndez, M. R., Ortiz Aguilar, W., Velasteguí López, L. E., Rodríguez Revelo, E., Henríquez Antepara, E. J., Campoverde Méndez, M. R., & Ortiz Aguilar, W. (2021). Softwares matemáticos en las carreras de ingeniería: Una estrategia para su implementación. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 320-327. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202021000400320&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Veloz-Remache, G. del R., Menéndez-Verdecia, J. A., & Aguilar-Moncayo, L. N. (2021). Mejores prácticas de calidad en el desarrollo de software integradas al conocimiento de la ingeniería. Polo del Conocimiento, 6(1), 656-668. https://doi.org/10.23857/pc.v6i1.2170