Mediation and its influence on the post-COVID-19 work environment

Main Article Content

Danny Santiago Delgado Togra
Aurora Margarita González-Velásquez
Yessica Vanesa Arteaga Ponce
Laura de los Ángeles Herrera Herrera

Abstract

This research aimed to determine the relationship and influence of mediation on the school climate in an educational institution in Guayaquil through a descriptive-correlational study. Two questionnaires were applied: the first aimed at assessing the school climate (α = 0.952, Ω = 0.950) and the second on the use of mediation (α = 0.868, Ω = 0.863). 79.1% of teachers indicated that mediation greatly impacts the school climate. The inferential results demonstrated a positive, statistically significant correlation between mediation and school climate.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Delgado Togra, D. S., González-Velásquez, A. M., Arteaga Ponce, Y. V., & Herrera Herrera, L. de los Ángeles . (2023). Mediation and its influence on the post-COVID-19 work environment. PODIUM, (44), 53–66. https://doi.org/10.31095/podium.2023.44.4
Section
Scientific articles
Author Biographies

Danny Santiago Delgado Togra, Ministerio de Educación del Ecuador

Magíster en Tecnología e Innovación Educativa, Universidad ECOTEC. Investigador, Ministerio de Educación - Ecuador.

Aurora Margarita González-Velásquez, Ministerior de Educación

Magíster en Psicopedagogía, Universidad Internacional del Ecuador. Investigadora, Ministerio de Educación - Ecuador.  

Yessica Vanesa Arteaga Ponce, Ministerio de Educación

Doctoranda en Educación, Universidad César Vallejo. Investigadora, Ministerio de Educación - Ecuador. 

Laura de los Ángeles Herrera Herrera, Ministerio de Educación

Magister en Educación Superior, Universidad de Guayaquil. Investigadora, Ministerio de Educación - Ecuador. 

References

Balladares, Y. (2019). Influencia de las relaciones interpersonales en la gestión educativa de la Institución Educativa Nº 046 “Paúl Harris”, Oidor – San Jacinto – Tumbes – 2019 [Tesis de posgrado]. Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/67234

Barrientos, R, y Yamanija, C. (2018). Disposición al aprendizaje y convivencia democrática en escuelas públicas del Perú. Revista EDUCA UMCH, (11), 51-84. https://doi.org/10.35756/educaumch.201811.66

Comellas i Carbó, M. J. (2019). Interdependencia entre la familia y la escuela. Un nuevo paradigma para reducir la sobreprotección. Revista Psicopedagogia, 36(110), 163-175. https://tinyurl.com/yszczvh5

Durán, G. (2018). Fortalecimiento de la comprensión lectora a través del uso de las TIC en estudiantes de educación primaria. Revista Cultura, Educación, y Sociedad, 9(3), 401-406. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.46

Elizalde, V. (2018). Estrés y Clima laboral en los trabajadores de Caja Huancayo del distrito de Tumbes [Tesis de Postgrado]. Universidad Nacional de Tumbes. http://repositorio.untumbes.edu.pe/handle/20.500.12874/404

Enríquez Bravo, M., y Calderón Salazar, J. (2017). El Clima Laboral y su Incidencia en el Desempeño del Personal Docente de una Escuela de Educación Básica en Ecuador. PODIUM, 131–143. https://tinyurl.com/yruvw9gg

Fernández, M. (2021). Estilos de comunicación para abordar los conflictos en el aula de clase. Revista Criterios, 28(2), 28-47. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/28.2-art2

Formichella, M. M. (2022). Reflexiones sobre el rol del clima escolar ante la pandemia de covid-19 el caso de las escuelas secundarias técnicas en Bahía Blanca. Pilquen - Sección Psicopedagogía, 19(1), 29-48. https://tinyurl.com/ylcxdjhf

Fuentes Cabanilla, J. (2020). Convivencia institucional y el trabajo en equipo en la Unidad Educativa Joaquín Gallegos Lara, Chonero , 2020 [Tesis de postgrado]. Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/50734

Gacharná Gutiérrez, S., Velásquez Forero, E., y Velásquez Mira, D. (2021). Problemas de convivencia escolar en estudiantes de los grados cuarto y quinto del Centro Educativo Rural La Chiquita [Tesis de grado]. Politécnico Gran Colombiana. https://alejandria.poligran.edu.co/handle/10823/2876

García, F. J., Juárez Hernández, S., y Salgado García, L. (2018). Gestión escolar y calidad educativa. Revista Cubana de Educación Superior, 37(2), 206-216. https://tinyurl.com/25ajdyc2

González, P., Hernández, F., y Prats, G. (2021). Mecanismo alternativos en la solución de conflictos para la construcción de una cultura de paz. Revista Ciencias de la Comunicación, 7(1), 15-23.

Gómez, M., y Salas, M. (2018). Inteligencia emocional del gerente educativo y clima laboral en escuelas Bolivarianas Venezolanas. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 3(5), 10-26. https://tinyurl.com/yklb8ap2

Hernández S., R., Fernández C., C., y Baptista L., M. (2014). Metodología de la Investigación Cientifica (Sexta ed.). McGraw-Hill /Interamericana Editores, S.A.

Ibarra-Piza, S., Segredo-Santamaría, S., Júarez-Hernández, L., y Tobón, S. (2018). Estudio de validez de contenido y confiabilidad de un instrumento para evaluar la metodología socioformativa en el diseño de cursos. Revista Espacios, 39(53), 1-10.

Iglesias, E., y Ortuño, E. (2018). Trabajo Social y mediación para la convivencia y el bienestar escolar. Cuadernos de Trabajo Social, 31(2), 381-392. https://doi.org/10.5209/CUTS.53374

Iñaguazo Macas, H. (2018). La relación entre la comunicación interna y el clima laboral en los docentes de la unidad educativa San Joaquín, de la parroquia Cumbe. Revista Científica Ciencia y Educación, 1(2), 1-10. https://doi.org/10.48169/Ecuatesis/0102202007

Jiménez, J. (2019). Transformando la educación desde la gestión educativa: hacia un cambio de mentalidad. Praxis, 15(2), 223-235. https://doi.org/10.21676/23897856.2646

Kröyer, O. N., Reyes, M. M., & Aguayo, J. G. (2013). Principios orientadores de la convivencia en el aula: una estrategia de reflexión colectiva. Educação e Pesquisa, 39(2), 367-385.https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000200006

Lahoz i Ubach, S. (2021). Clima Escolar, Autoconcepto académico y Calidad de Vida en alumnos/as de aulas culturalmente diversas. Estudios Pedagógicos, 47(1), 7-25. https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000100007

López, N. R., y Soraca, T. (2019). Relaciones interpersonales y su incidencia en el aula. Educación y Ciencia, (23), 191-206. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2019.23.e10231

Macías, A. (2020). Prevención en salud mental, familia, escuela y sociedad. Neurología, Neurocirugía y Psiquiatría, 48(1), 28-37. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.35366/95397

Martínez, M. (2018). La formación en convivencia: papel de la mediación en la solución de conflictos. Educación y Humanismo, 20(35), 127-142. https://doi.org/10.17081/eduhum.20.35.2838

Mejía, G., y Londoño, C. (2021). Las Relaciones Interpersonales en Contextos Educativos Diversos: estudio de casos. Revista Perspectivas, 6(21), 25-40. https://doi.org/10.26620/uniminuto.perspectivas.6.21.2021.25-40

Muquis, K. (2022). Inteligencia emocional (Salovey y Malovey) y aprendizaje social en estudiantes universitarios. RES NON VERBA REVISTA CIENTÍFICA, 12(2), 16-29. https://doi.org/10.21855/resnonverba.v12i2.654

Obaco, E. (2022). Competencias docentes para la resolución de conflictos en el ámbito escolar. Revista Venezolana de Educación, Educere, 24(77), 37-46. https://tinyurl.com/yv7yahn8

Obando, M. (2021). Pedagogical Mediation of Learning Parting from the Generating Question in Secondary Education. Project based Learning.. Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-21. https://doi.org/http://doi.org/10.15359/ree.25-2.21

Ortiz, L. G., y Gaeta, M. L. (2019). Desarrollo socio-afectivo en la educación media superior: el papel del contexto académico. Revista Panamericana de Pedagogía, (27), 149-167. https://doi.org/10.21555/rpp.v0i27.1680

Papic, K. (2019). Los tipos de comunicación organizacional interna en establecimientos educacionales municipalizados en Chile. Revista Cuadernos de Investigación Educativa, 10(1), 63-83. https://doi.org/10.18861/cied.2019.10.1.2881

Peláez, R. (2021). Calidad educativa y la resolución de conflictos en los docentes de una institución educativa. San Juan de Lurigancho, 2021 [Tesis de Posgrado]. Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/68356

Portilla-García, S., Díaz-Camacho, R., Romani Miranda, U., y Rivera Muñoz, J. (2023). Una revisión sistemática acerca del liderazgo directivo y el clima organizacional en los docentes escolares. Chakiñan, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, (20), 228-241. https://doi.org/10.37135/chk.002.20.13

Pozzo, M., Borgobello, A., y Pierella, M. (2018). Uso de cuestionarios en investigaciones sobre universidad: análisis de experiencias desde una perspectiva situada. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 8(2), 1-16. https://doi.org/10.24215/18537863e046

Ricci, C. (2020). Diálogo interdisciplinar Psicopedagogía, Didáctica, Pedagogía entorno a la interrelación modalidades diversas de aprendizajes, clases heterogéneas y educación como derecho. Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía, 17(2), 1-18. https://tinyurl.com/yusjl8rs

Rodríguez, A., Vicuña Romero, J. J., y Zapata Posada, J. (2021). Familia y escuela: educación afectivo-sexual en las escuelas de familia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (63), 312-344. https://doi.org/10.35575/rvucn.n63a12

San Martín, J. (2019). Evaluación de los niveles de estrés laboral y propuesta de intervención para los servidores del Ministerio de Educación del Ecuador en el año 2018. Caso de estudio: Coordinación General Administrativa Financiera [Tesis de grado].PUCE. http://repositorio.puce.edu.ec/handle/22000/16963

Sánchez García Arista, M. L. (2013). Gestión positiva de conflictos y mediación en contextos educativos. REUS S.A.

Valdés, A., López, V., y Jiménez, F. (2019). Inclusión educativa en relación con la cultura y convivencia escolar. Educación y Educadores, 22(2), 187-211. https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.2.2

Valdez, D. (2019). Manejo de conflictos y relaciones interpersonales de los docentes de una institución educativa, Sullana, 2019 [Tesis de Posgrado]. Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/50406

Velasco, I. (2019). La gestión institucional y el manejo de conflictos en las instituciones educativas del distrito de Ticlacayán - Región Pasco, 2019 [Tesis de Posgrado]. Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/47505

Vilela, E. (2019). Mediación escolar y procesos organizacionales de la Unidad Educativa “Luis Noboa Ycaza”, Guayaquil - 2018 [Tesis de Posgrado]. Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/42528

Yslado, R., Ramírez, E., García, M., y Arquero, J. (2021). Clima laboral y burnout en profesores universitarios. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(3), 101-114. https://doi.org/10.6018/reifop.476651

Zamora, M., Serrano-Pastor, F., y Martínez-Segura, M. (2020). Validez de contenido del modelo didáctico P-VIRC (preguntar-ver, interpretar, recorrer, contar) mediante el juicio de expertos. Formación universitaria, 13(3), 43-54. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000300043