Mediation and its influence on the post-COVID-19 work environment
Main Article Content
Abstract
This research aimed to determine the relationship and influence of mediation on the school climate in an educational institution in Guayaquil through a descriptive-correlational study. Two questionnaires were applied: the first aimed at assessing the school climate (α = 0.952, Ω = 0.950) and the second on the use of mediation (α = 0.868, Ω = 0.863). 79.1% of teachers indicated that mediation greatly impacts the school climate. The inferential results demonstrated a positive, statistically significant correlation between mediation and school climate.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When an article is approved, the author or authors keep the rights or authorship and cede to PODIUM the right to be the first able to edit it, reproduce it, exhibit it and communicate it by printed or electronica media.
In order to reinforce our open access policy, PODIUM journal is published under a license named “Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0)”. This license allows sharing (copying and redistributing the material in any means or format) and adapting (re-mixing, transforming, and creating starting from the material). Corresponding credits must be given and no commercial use of the materials is allowed.
Partial or complete reproduction of articles published in PODIUM is authorized, as long as the author is appropriately cited as the source and the reproduction has no commercial purposes.
References
Balladares, Y. (2019). Influencia de las relaciones interpersonales en la gestión educativa de la Institución Educativa Nº 046 “Paúl Harris”, Oidor – San Jacinto – Tumbes – 2019 [Tesis de posgrado]. Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/67234
Barrientos, R, y Yamanija, C. (2018). Disposición al aprendizaje y convivencia democrática en escuelas públicas del Perú. Revista EDUCA UMCH, (11), 51-84. https://doi.org/10.35756/educaumch.201811.66
Comellas i Carbó, M. J. (2019). Interdependencia entre la familia y la escuela. Un nuevo paradigma para reducir la sobreprotección. Revista Psicopedagogia, 36(110), 163-175. https://tinyurl.com/yszczvh5
Durán, G. (2018). Fortalecimiento de la comprensión lectora a través del uso de las TIC en estudiantes de educación primaria. Revista Cultura, Educación, y Sociedad, 9(3), 401-406. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.46
Elizalde, V. (2018). Estrés y Clima laboral en los trabajadores de Caja Huancayo del distrito de Tumbes [Tesis de Postgrado]. Universidad Nacional de Tumbes. http://repositorio.untumbes.edu.pe/handle/20.500.12874/404
Enríquez Bravo, M., y Calderón Salazar, J. (2017). El Clima Laboral y su Incidencia en el Desempeño del Personal Docente de una Escuela de Educación Básica en Ecuador. PODIUM, 131–143. https://tinyurl.com/yruvw9gg
Fernández, M. (2021). Estilos de comunicación para abordar los conflictos en el aula de clase. Revista Criterios, 28(2), 28-47. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/28.2-art2
Formichella, M. M. (2022). Reflexiones sobre el rol del clima escolar ante la pandemia de covid-19 el caso de las escuelas secundarias técnicas en Bahía Blanca. Pilquen - Sección Psicopedagogía, 19(1), 29-48. https://tinyurl.com/ylcxdjhf
Fuentes Cabanilla, J. (2020). Convivencia institucional y el trabajo en equipo en la Unidad Educativa Joaquín Gallegos Lara, Chonero , 2020 [Tesis de postgrado]. Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/50734
Gacharná Gutiérrez, S., Velásquez Forero, E., y Velásquez Mira, D. (2021). Problemas de convivencia escolar en estudiantes de los grados cuarto y quinto del Centro Educativo Rural La Chiquita [Tesis de grado]. Politécnico Gran Colombiana. https://alejandria.poligran.edu.co/handle/10823/2876
García, F. J., Juárez Hernández, S., y Salgado García, L. (2018). Gestión escolar y calidad educativa. Revista Cubana de Educación Superior, 37(2), 206-216. https://tinyurl.com/25ajdyc2
González, P., Hernández, F., y Prats, G. (2021). Mecanismo alternativos en la solución de conflictos para la construcción de una cultura de paz. Revista Ciencias de la Comunicación, 7(1), 15-23.
Gómez, M., y Salas, M. (2018). Inteligencia emocional del gerente educativo y clima laboral en escuelas Bolivarianas Venezolanas. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 3(5), 10-26. https://tinyurl.com/yklb8ap2
Hernández S., R., Fernández C., C., y Baptista L., M. (2014). Metodología de la Investigación Cientifica (Sexta ed.). McGraw-Hill /Interamericana Editores, S.A.
Ibarra-Piza, S., Segredo-Santamaría, S., Júarez-Hernández, L., y Tobón, S. (2018). Estudio de validez de contenido y confiabilidad de un instrumento para evaluar la metodología socioformativa en el diseño de cursos. Revista Espacios, 39(53), 1-10.
Iglesias, E., y Ortuño, E. (2018). Trabajo Social y mediación para la convivencia y el bienestar escolar. Cuadernos de Trabajo Social, 31(2), 381-392. https://doi.org/10.5209/CUTS.53374
Iñaguazo Macas, H. (2018). La relación entre la comunicación interna y el clima laboral en los docentes de la unidad educativa San Joaquín, de la parroquia Cumbe. Revista Científica Ciencia y Educación, 1(2), 1-10. https://doi.org/10.48169/Ecuatesis/0102202007
Jiménez, J. (2019). Transformando la educación desde la gestión educativa: hacia un cambio de mentalidad. Praxis, 15(2), 223-235. https://doi.org/10.21676/23897856.2646
Kröyer, O. N., Reyes, M. M., & Aguayo, J. G. (2013). Principios orientadores de la convivencia en el aula: una estrategia de reflexión colectiva. Educação e Pesquisa, 39(2), 367-385.https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000200006
Lahoz i Ubach, S. (2021). Clima Escolar, Autoconcepto académico y Calidad de Vida en alumnos/as de aulas culturalmente diversas. Estudios Pedagógicos, 47(1), 7-25. https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000100007
López, N. R., y Soraca, T. (2019). Relaciones interpersonales y su incidencia en el aula. Educación y Ciencia, (23), 191-206. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2019.23.e10231
Macías, A. (2020). Prevención en salud mental, familia, escuela y sociedad. Neurología, Neurocirugía y Psiquiatría, 48(1), 28-37. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.35366/95397
Martínez, M. (2018). La formación en convivencia: papel de la mediación en la solución de conflictos. Educación y Humanismo, 20(35), 127-142. https://doi.org/10.17081/eduhum.20.35.2838
Mejía, G., y Londoño, C. (2021). Las Relaciones Interpersonales en Contextos Educativos Diversos: estudio de casos. Revista Perspectivas, 6(21), 25-40. https://doi.org/10.26620/uniminuto.perspectivas.6.21.2021.25-40
Muquis, K. (2022). Inteligencia emocional (Salovey y Malovey) y aprendizaje social en estudiantes universitarios. RES NON VERBA REVISTA CIENTÍFICA, 12(2), 16-29. https://doi.org/10.21855/resnonverba.v12i2.654
Obaco, E. (2022). Competencias docentes para la resolución de conflictos en el ámbito escolar. Revista Venezolana de Educación, Educere, 24(77), 37-46. https://tinyurl.com/yv7yahn8
Obando, M. (2021). Pedagogical Mediation of Learning Parting from the Generating Question in Secondary Education. Project based Learning.. Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-21. https://doi.org/http://doi.org/10.15359/ree.25-2.21
Ortiz, L. G., y Gaeta, M. L. (2019). Desarrollo socio-afectivo en la educación media superior: el papel del contexto académico. Revista Panamericana de Pedagogía, (27), 149-167. https://doi.org/10.21555/rpp.v0i27.1680
Papic, K. (2019). Los tipos de comunicación organizacional interna en establecimientos educacionales municipalizados en Chile. Revista Cuadernos de Investigación Educativa, 10(1), 63-83. https://doi.org/10.18861/cied.2019.10.1.2881
Peláez, R. (2021). Calidad educativa y la resolución de conflictos en los docentes de una institución educativa. San Juan de Lurigancho, 2021 [Tesis de Posgrado]. Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/68356
Portilla-García, S., Díaz-Camacho, R., Romani Miranda, U., y Rivera Muñoz, J. (2023). Una revisión sistemática acerca del liderazgo directivo y el clima organizacional en los docentes escolares. Chakiñan, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, (20), 228-241. https://doi.org/10.37135/chk.002.20.13
Pozzo, M., Borgobello, A., y Pierella, M. (2018). Uso de cuestionarios en investigaciones sobre universidad: análisis de experiencias desde una perspectiva situada. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 8(2), 1-16. https://doi.org/10.24215/18537863e046
Ricci, C. (2020). Diálogo interdisciplinar Psicopedagogía, Didáctica, Pedagogía entorno a la interrelación modalidades diversas de aprendizajes, clases heterogéneas y educación como derecho. Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía, 17(2), 1-18. https://tinyurl.com/yusjl8rs
Rodríguez, A., Vicuña Romero, J. J., y Zapata Posada, J. (2021). Familia y escuela: educación afectivo-sexual en las escuelas de familia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (63), 312-344. https://doi.org/10.35575/rvucn.n63a12
San Martín, J. (2019). Evaluación de los niveles de estrés laboral y propuesta de intervención para los servidores del Ministerio de Educación del Ecuador en el año 2018. Caso de estudio: Coordinación General Administrativa Financiera [Tesis de grado].PUCE. http://repositorio.puce.edu.ec/handle/22000/16963
Sánchez García Arista, M. L. (2013). Gestión positiva de conflictos y mediación en contextos educativos. REUS S.A.
Valdés, A., López, V., y Jiménez, F. (2019). Inclusión educativa en relación con la cultura y convivencia escolar. Educación y Educadores, 22(2), 187-211. https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.2.2
Valdez, D. (2019). Manejo de conflictos y relaciones interpersonales de los docentes de una institución educativa, Sullana, 2019 [Tesis de Posgrado]. Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/50406
Velasco, I. (2019). La gestión institucional y el manejo de conflictos en las instituciones educativas del distrito de Ticlacayán - Región Pasco, 2019 [Tesis de Posgrado]. Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/47505
Vilela, E. (2019). Mediación escolar y procesos organizacionales de la Unidad Educativa “Luis Noboa Ycaza”, Guayaquil - 2018 [Tesis de Posgrado]. Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/42528
Yslado, R., Ramírez, E., García, M., y Arquero, J. (2021). Clima laboral y burnout en profesores universitarios. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(3), 101-114. https://doi.org/10.6018/reifop.476651
Zamora, M., Serrano-Pastor, F., y Martínez-Segura, M. (2020). Validez de contenido del modelo didáctico P-VIRC (preguntar-ver, interpretar, recorrer, contar) mediante el juicio de expertos. Formación universitaria, 13(3), 43-54. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000300043