Poverty and educational social mobility in Guatemala. Social elevator walks slowly

Main Article Content

Guillermo Osvaldo Díaz Castellanos

Abstract

The purpose of this article is to describe the evolution of poverty and social educational mobility in Guatemala, based on the development of a logarithmic regression model and the transition matrices with data from surveys of living conditions for the period 2000-2014. The results show that in this period, although educational social mobility at the country level increased, the power to explain the influence of father's education on the education of children decreased. There is greater educational mobility in men, non-indigenous, and no more than 40 years old, predominantly ascending short-distance educational mobility.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Díaz Castellanos, G. O. (2018). Poverty and educational social mobility in Guatemala. Social elevator walks slowly. PODIUM, (33), 45–54. https://doi.org/10.31095/podium.2018.33.5
Section
Scientific articles
Author Biography

Guillermo Osvaldo Díaz Castellanos, Universidad Rafael Landívar

PhD en Sociología, Universidad Pontificia de Salamanca. Vicedecano de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad Rafael Landívar-Guatemala. E-mail: godiaz@url.edu.gt.

References

Banco Mundial. (2009). Guatemala. Evaluación de la pobreza. Buen desempeño a bajo nivel. Guatemala, Guatemala: Banco Mundial.

Barrientos, A. (2007). Does vulnerability créate poverty traps? Recuperado de: http://www.chronicpoverty.org/uploads/publication_files/WP76_Barrientos.pdf

Bendix, R.y Lipset, S. (1969). Clase, status y poder. Madrid, España: Euramérica.

Bordieu, P. y Passeron, J. (1996). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona, España: Popular.

Cachón, L. (2001). ¿Movilidad social o trayectoria de clase? Madrid, España: Centro de Investigaciones Sociológicas.

CEPAL. (2014). Panorama social de América Latina. Santiago de Chile, Chile: CEPAL.

Centro de Investigación y Docencia Económica-CIDE. (1982). Centroamérica. Crisis y política internacional. México, D. F, México.: Siglo Veintiuno Editores.

Conconi, A., Cruces, G., Olivieri, S., y Sánchez, R. (2008). E pur si mouve? Movilidad, pobreza y desigualdad en América Latina. Económica, 1-2 (LIV): 121-159.

Echeverría, J. (1999). La movilidad social en España (1940-1991). Madrid, España: Ediciones Istmo.

INE. (2002). Encuesta de condiciones de vida ENCOVI 2000. Guatemala, Guatemala: INE.

INE. (2007). Encuesta de condiciones de vida ENCOVI 2006. Guatemala, Guatemala: INE.

INE. (2015). Encuesta de condiciones de vida ENCOVI 2014. Guatemala, Guatemala: INE.

Martell, O. (2016). Revisión teórica de la trampa de pobreza y divergencia económica entre las entidades federativas de México. (Tesis de maestría) Tijuana, México: El Colegio de la Frontera Norte. Recuperado de https://www.colef.mx/posgrado/wp-content/uploads/2016/11/TESIS-Martell-Silva-Oscar.pdf.

Mayer, K. (1976) Clase y sociedad. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Mediavilla, M. (2004). Movilidad intergeneracional educativa. Análisis del caso brasileño. Recuperado de www.ual.es/congresos/econogres/docs/Educacion/.../Mediavilla.pdf

Mediavilla, M. y Calero, J. (2010). Movilidad educativa en Latinoamérica. Un estudio para seis países. Revista española de educación compara, 16 (1), 287-303.

Ministerio de Educación. (2014). Boletín estadístico anual. Guatemala, Guatemala: Ministerio de Educación.

Nina, E., & Grillo, S. (2000). Educación, movilidad social y trampa de pobreza. Bogotá, Colombia: Fedesarrollo. Recuperado de http://www.repository.fedesarrollo.org.co/handle/11445/1770

PNUD. (2008). Guatemala. ¿Una economía al servicio del desarrollo humano? Guatemala, Guatemala: PNUD.

Solon, G. (1992). Intergenerational income mobility in the United States. The America Economic Review, 393 (82), 393-408.

Sorokin, P. (1956). Social Mobility. Illinois, USA: Free Press.

Shorrocks, A. (1978). The measurement of mobility. Econométrica, 5 (46), 1013-1024.