Global trends in university education: a look from transformational leadership
Main Article Content
Abstract
This article aims to publicize the state of the art of global trends in university education with a view from the transformational leadership. This essay of argumentative character exposes the great problems that impact humanity, which need to be addressed - in addition to the State and companies - by the universities, given that they have played an important role in their solution, making profound changes to respond to the demands of society. It is concluded that to guarantee changes and align with global trends in university education, it is necessary that these institutions modify the way they conduct themselves, through a leadership that allows to transform the conception that one has about reality, for the purposes of be able to align with global trends in this important sector.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When an article is approved, the author or authors keep the rights or authorship and cede to PODIUM the right to be the first able to edit it, reproduce it, exhibit it and communicate it by printed or electronica media.
In order to reinforce our open access policy, PODIUM journal is published under a license named “Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0)”. This license allows sharing (copying and redistributing the material in any means or format) and adapting (re-mixing, transforming, and creating starting from the material). Corresponding credits must be given and no commercial use of the materials is allowed.
Partial or complete reproduction of articles published in PODIUM is authorized, as long as the author is appropriately cited as the source and the reproduction has no commercial purposes.
References
Amin, S. (2000). El capitalismo en la era de la globalización. Barcelona: Editorial Paidos.
Bass, B., y Riggio, R. (2006) Transformational leadership. New Jersey: Lawrence Erlbaum.
Bracho, O., y García, J. (2013). Algunas consideraciones teóricas sobre el liderazgo transformacional. Telos Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 15 (2), 165-177.
Drucker, P. (2002). Los Desafíos de la Gerencia del Siglo XXI. México: Norma.
González, O., González, O., Ríos, G., y León, J. (2013). Características del liderazgo transformacional presentes en un grupo de docentes universitarios. Telos Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 15 (3), 355-371.
Lanz, R., y Ferguson, A. (2011). La transformación universitaria y la relación universidad-estado-mundo. Revista Venezolana de Educación EDUCERE, (50), 177-186. Lussier, R. y Achúa C. (2008). Liderazgo. México: Thomson Learning.
Lussier, R., y Achua, C. (2008). Liderazgo. México: Thomson Learning.
Martins, F., Carmmaroto, A., Neris, L., y Canelón, E. (2009). Liderazgo transformacional y gestión educativa en contextos descentralizados. Revista Actualidades Investigativas en Educación 9 (2), 1-27.
Morín, E. (2001). Introducción al pensamiento complejo. Bogotá: Gedisa.
Oppenheimer, A. (2010). Basta de historias. México: Editorial Debate.
Ramírez, L. (2004). Los nuevos desafíos de la gerencia educativa. Educación y educadores, (7), 113-136.
Robbins, S. (2004). Comportamiento organizacional. México: Pearson Educación.
Rusque, A. (2008). Empresarios y gerentes sujetos en formación en la educación superior. En Silva, J., y Graterol, E. (Ed.), Gerencia y condición humana (9-23). Caracas: Fondo Editorial Tropykos.
Sachs, J. (2008). Economía para un Planeta Abarrotado. Barcelona: Editorial Debate.
Salazar, M. (2006). El Liderazgo Transformacional ¿modelo para organizaciones educativas que aprenden? UNIrevista 1 (3), 1-12.
Sánchez, L. (2013). Complejidad y coopetitividad. Desafíos estratégicos para la transformación universitaria. Centro de Investigación de Ciencias Administrativas y Gerenciales CICAG, 10 (1), (1-16).
Sennes, R. (2009). Innovation in Brasil. Washington: Woodrow Wilson International Center for Scholars.
Silva, J. (2007). Las empresas asociadas con universidades en parques tecnológicos son más productivas en su investigación. Madrid: Fundación para el conocimiento.
Stiglitz, J. (2006). Cómo hacer que funcione la globalización. Madrid: Editorial Taurus.
Tancredi, E., y Maraschio, M. (2015). La permanencia de las tendencias globales y la emergencia de nuevas economías en la geografía del comercio internacional. RED Sociales, Revista del Departamento de Ciencias Sociales, 2 (2), 2-32.