Meta-cognitive capacity in institutions of intermediate education

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Natalie del Carmen Muñoz Morales
Nicolás Barrientos Oradini
Jaime Reyes Saavedra
Albino González González

Abstract

This article purposes to analyze the meta-cognitive abilities of middle-fifth level students in institution of intermediate education in metropolitan area of the city of Santiago, in Chile. The research was supported, among other sources, by Caballero’s (2010) theoretical postulates, Woolfolk (2010), Castejón (2009), Crozier (2001), Hernán (2014). This study was meant to be non-experimental, transactional and descriptive. The study’s population was made up of a study group of 119 students of educational institutions that belong to the fifth grade of intermediate education of the Nuñoa Community. Results showed that students regard meta-cognitive abilities to be highly adequate for planning and for evaluation as well as for all individual meta-cognitive differences. It is, therefore, recommended that students´ meta-cognition capacities be strengthened in order to incentivate the use of teaching and learning devices in the process.

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How to Cite
Muñoz Morales, N. del C., Barrientos Oradini, N., Reyes Saavedra, J., & González González, A. (2018). Meta-cognitive capacity in institutions of intermediate education. PODIUM, (34), 57–70. https://doi.org/10.31095/podium.2018.34.4
Section
Scientific articles
Author Biographies

Natalie del Carmen Muñoz Morales, Universidad Miguel de Cervantes

Doctorando en educación, Magister en Educación, Profesora de Ciencias mención Biología, Licenciada en Educación, Académica, Dirección de Postgrado e Investigación, Santiago, Chile.

Nicolás Barrientos Oradini, Universidad San Sebastián

Nicolás Pablo Barrientos Oradini, Universidad San Sebastián, es PhD (Doctor en Administración) en Filosofía en Administración de Empresas, Universidad Central de Nicaragua y Cass European Institute of Management; Magíster en Gobierno y Gerencia Pública, Universidad de Chile; Magíster en Educación; Mención Pedagogía Universitaria, Universidad Miguel de Cervantes; Máster en Investigación, Universidad Central de Nicaragua; y Administrador Público y Licenciado en Ciencias de la Administración Pública, Universidad de Santiago de Chile. Se desempeña como Docente e Investigador de la Escuela de Gobierno, Facultad de Derecho y Gobierno, Universidad San Sebastián. Santiago, Chile

Jaime Reyes Saavedra, Universidad Miguel de Cervantes

Doctorando en educación, Magister en Educación, Ingeniero en Administración, Académico, Dirección de Postgrado e Investigación, Santiago, Chile.

Albino González González, Universidad Miguel de Cervantes

Doctorando en educación, Magister en Educación, Ingeniero en Administración, Licenciado en Ciencias de la Administración, Académico, Departamento de Postgrado en Educación, Chile

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