Rotation of Public Managers. Problem of management or solution of political trust?

Main Article Content

Irma Jara Íñiguez
Jenny Cedeño Alcívar

Abstract

The study analyzes the rotation of high level public managers in Ecuador and their use as an instrument of political trust from the Executive, in contrast to a life cycle model of managerial performance, to determine if it is a problem to obtain results in the management. A qualitative and diachronic analysis of rotation rates and the time of permanence in the position of the managers is carried out from a sample of Ministries that represent an important weight in relation to the State management model for the five-year period 2012-2016; as a result, it is shown that with high levels of turnover problems are configured to effect a professional management and, although this is used as a political and electoral tool for the movement of the authorities, at these levels its strategic utility decreases.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Jara Íñiguez, I., & Cedeño Alcívar, J. (2019). Rotation of Public Managers. Problem of management or solution of political trust?. PODIUM, (35), 1–22. https://doi.org/10.31095/podium.2019.35.1
Section
Scientific articles
Author Biographies

Irma Jara Íñiguez, Centro de Gobierno y Administración Pública. Instituto de Altos Estudios Nacionales-IAEN

Irma Jara-Iñiguez, es PhD en Administración por la Universidad Andina Simón Bolívar. Tiene el grado de MBA, de la Universidad de Quebec de Montreal en Canadá y Master en Administración de Empresas por la Escuela Superior Politécnica del Litoral. Es Docente - Investigadora en el Centro de Gobierno y Administración Pública del Instituto de Altos Estudios Nacionales (Universidad de Postgrado del Estado). 

Por varios años se ha desempeñado en la gestión pública y participado en proyectos trascendentales para la transformación del Estado y el servicio público coordinando, dirigiendo y diseñando políticas públicas, modelos de gestión, reestructuras institucionales.

 Los ámbitos en los que se ha desempeñado han sido el de administración pública, transparencia, prevención y lucha contra la corrupción, meritocracia, profesionalización del servicio público y capacitación profesional. En lo académico, ha sido docente por varios años, experto y consultor de varias universidades y, en investigación trabaja actualmente en temas de transparencia en el gobierno y la gestión.

 

Jenny Cedeño Alcívar, FLACSO-Ecuador

 

Jenny Cedeño-Alcívar, tiene el grado de Magister en Relaciones Internacionales, de la Universidad Central del Ecuador, e inició el Doctorado en Estudios Internacionales por la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales- Sede Ecuador. 

Colaboró como experta en temas de competencias laborales y diseños curriculares en la Empresa Pública Centro de Educación Continua del Instituto de Altos Estudios Nacionales. Previamente se desempeñó como Docente de la Universidad Tecnológica Equinoccial. Fue Subgerente en modelos de transferencia de conocimiento en el Programa de Reestructuración de la Función Judicial; y, estuvo a cargo en la temática de difusión en la Fundación para la Ciencia y la Tecnología. Ha sido miembro editorial de varias revistas científicas, y docente en varias universidades.

References

Alcántara, M. (2013). De políticos y política: profesionalización y calidad en el ejercicio público. Perfiles latinoamericanos, 21(41), 19-44.

Asamblea Nacional (2010). Ley Orgánica de Servicio Público. Registro Oficial Suplemento 294 de octubre de 2010. Ecuador

Basabe-Serrano, S., Polga-Hecimovich, J. y Mejía, A. (2017). Unilateral no matter what: portfolio allocation in Ecuador (1979-2015). En M. Camerlo y C. Martínez-Gallardo (eds). Government formation and minister turnover in presidential cabinets. Comparative analysis in the Americas (pp. 182-206). Routledge/Taylor & Francis Group.

Boyne, G., John, P., James, O. y Petrovsky, N. (2011). Top Management Turnover and Organizational performance: A test of a contingency model. Public Administration Review, 71(4), 572-581. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/23017467,

Boyne, G., James, O., John, P. y Petrovsky, N. (2010 a). Does political change affect senior management turnover? An empirical analysis of top-tier local authorities in England. Public Administration, 88, 136–153. doi: 10.1111/j.1467-9299.2009.01751.x

Boyne, G., James, O., John, P., y Petrovsky, N. (2010 b). Does public service performance affect top management turnover?. Journal of Public Administration Research and Theory, 20 (2), 261-279. doi:10.1093/jopart/muq024

Camerlo, M. y Martínez-Gallardo, C (eds). (2018). Government formation and minister turnover in presidential cabinets. Comparative analysis in the Americas. New York: Routledge.

Camerlo, M. y Pérez-Liñán, A. (2015). The politics of minister retention in presidential systems: Technocrats, partisans and government approval. Comparative Politics, 47(3), 315-333. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/43664149

CEGE (2017). Centro de Gestión Gubernamental. Ecuador: Presidencia de la República. Recuperado de http://www.cege.gob.ec

Escobar-Lemmon, M. y Taylor-Robinson (2010). Coming or Going: How Background Affects Duration in Five Presidential Systems. En Annual Conference of the American Political Science Association, Washington, September 2-5.

Escobar-Lemmon, M. y Taylor-Robinson (2009). Getting to the Top: Career Paths of Women in Latin American Cabinets. Political Research Quarterly, 62(4), 685-699. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/25594440

Franco Mayorga, F. (2014). ¿Cómo mejorar la efectividad ministerial?. Revista del CLAD Reforma y Democracia, 59(2014), 55-82.

Franz, P. y Codato, A. (2018). Estabilidad e inestabilidad ministerial en el presidencialismo brasileño. En A. Codato y F. Espinoza (compiladores), Élites en las américas: diferentes perspectivas (pp.319-345). Curitiba: UFPR.

Freidenberg, F. y Pachano, S. (2016). El Sistema político ecuatoriano. Flacso, Ecuador.

Hambrick, D. y Fukutomi, G (1991). The seasons of a CEO’s tenure. Academy of Management Review. 16 (4), 719-742.

González-Bustamante, B. y Olivares, A. (2015). Rotación de subsecretarios en Chile: una exploración de la segunda línea gubernamental (1990-2014). Revista de Gestión Pública, IV (2), 150-191.

González-Bustamante, B. y Olivares, A. (2016). Cambios de gabinete y supervivencia de los ministros en Chile durante los gobiernos de la Concertación (1990-2010). Colombia Internacional, 87, 81-108. doi: 10.7440/colombiaint87.2016.04

Hernández Sampieri, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Sexta Edición. México: Editorial Mc Graw Hill.

Hur, Y. (2013). Turnover, voluntary turnover, and organizational performance: Evidence from municipal police departments. Public Administration Quarterly, 37(1), 3-35. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/24371987

Krook, M. y O ́Brien, D. (2012). All the President’s Men? The Appointment of Female Cabinet Ministers Worldwide. The Journal of Politics, 74 (3), 840-855.

Lee, S. (2017). Employee turnover and organizational performance in US Federal Agencies. The American Review of Public Administration, 1-13. doi: 10.1177/0275074017715322.

Longo, F. (2009). Introducción en Longo, Francisco e Ysa, Tamiko(eds), Los directivos públicos ante los retos de la gobernanza contemporánea en los escenarios de la gestión pública del siglo XXI, 15-36.

MDN, MEF, MINEDUC, MIES, MDI, MSP, Cancillería, MEER (2018). Portales Institucionales. LOTAIP.

Martínez-Gallardo, C. (2011). Designing cabinets: presidential politics and cabinet instability in Latin America. University of Notre Dame, Kellogg Institute Working Paper (375).

Martínez-Gallardo, C. (2012). Out of the cabinet: What drives defections from the government in presidential systems?. Comparative Political Studies, 45(1), 62-90. doi: 10.1177/0010414011421306

Martínez-Gallardo, C. (2014). Designing Cabinets: Presidential Politics and Ministerial Instability. Journal of Politics in Latin America, 6 (2), 3–38.

Ministerio de Finanzas (2017). Boletín de Ejecución Presupuestaria Octubre - Diciembre 2016. Boletín Trimestral No. 24. Subsecretaría de Presupuesto. Dirección Nacional de consistencia presupuestaria.

Ministerio de Finanzas (2017). Informe de ejecución presupuesto general del Estado. Enero- diciembre de 2016. Diciembre de 2016.

Ministerio del Trabajo (2017). Información de distributivos Institucionales para la Función Ejecutiva 2012-2016. Quito: Ecuador.

Park, T. Y., y Shaw, J. D. (2013). Turnover rates and organizational performance: A meta-analysis. Journal of applied psychology, 98(2), 268. doi: 10.1037/a0030723

PDBA (Political Database of the Americas) (2011). República del Ecuador. Gabinete. http://pdba.georgetown.edu/executive/ecuador/cabinet.html

Polga-Hecimovich, J. (2013). Ecuador: Estabilidad institucional y la consolidación de poder de Rafael Correa. Revista de Ciencia Política. 33(1), 135-160.

Polga-Hecimovich, J., Basabe. S. y Mejía, A. 2012. Shu ing the Deck: Cabinet Volatility under (Near-) Majority Government in Ecuador. Base de datos preparada para la reunión anual de la Latin American Studies Association (LASA). San Francisco, 23-26 de mayo.

Ramió, C y Alsina, V. (2016). Relación entre directivos políticos y directivos profesionales. Su impacto en términos de rendimiento institucional. La Administración Pública en el Siglo XXI, ICE, Julio –Agosto 2016, (891).

Ryu, S., y Lee, Y. J. (2013). Examining the role of management in turnover: A contingency approach. Public Performance & Management Review, 37(1), 134-153. doi: 10.2753/PMR1530-9576370106

Secretaría Nacional de Administración Pública, SENPLADES (2013). Plan Nacional de Desarrollo. Plan Nacional para el Buen Vivir. Quito. Ecuador.

Wulf, T., Stubner, S., Miksche, J. y Roleder, K. (2010) Performance over the CEP Lifecycle. A differentiated analysis of short and long tenured CEOs. Working Paper Char of Strategic Management and Organization. HHL. Leipzig Graduate School of Management.

Ysa, T. y Salvador, S. (2015). Liderazgo y dirección pública: el ciclo de vida del cargo directivo. Revista del CLAD Reforma y Democracia, 62, 39-76.