Evaluation model for business management and competitivity

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Aracelly Buitrago Mejía
Mario Samuel Rodríguez Barrero
Humberto Serna Gómez

Abstract

This article purports to evaluate the management of small and micro businesses, starting from the application of a measuring instrument called “Competitivity Matrix”; this instrument was designed   in accordance with NTC 6001: 2008 and NTC-ISO 9000:2015. In the matrix we find aspects that must be complied with by a micro business that aims to be competitive; the aspects that are considered consist of operative, supportive and direction processes. Research aims to be descriptive and its focus is mixed. The measuring instrument was applied to 402 businesses of the tourism sector; as a result, it was ascertained that the level of competitivity increases when work is performed jointly; this occurs because, according to measuring, the competitivity of a company that works jointly is 58%, while those companies that work individually reach only 31.5%. The instrument, therefore, allows identification of the improvement opportunities that arise when working jointly and thereby increase business competitivity.

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Buitrago Mejía, A., Rodríguez Barrero, M. S., & Serna Gómez, H. (2019). Evaluation model for business management and competitivity. PODIUM, (35), 97–118. https://doi.org/10.31095/podium.2019.35.7
Section
Scientific articles
Author Biographies

Aracelly Buitrago Mejía, Universidad del Tolima

P.H.D. (e) en Ciencias Económicas y Administrativas de la Universidad para la Cooperación Internacional de México. Directora del grupo de investigación Desarrollo Empresarial Sectorial Productivo y Competitivo DESPyC de la Universidad del Tolima. Profesora del programa de Administración Financiera de la Universidad del Tolima. Coordinadora del semillero de investigación Más Vida de la Universidad del Tolima. Consultora Empresarial de la Asociación Colombiana de la Micro, Pequeña y Mediana empresa ACOPI Tolima y Cámara de Comercio de Bogotá, Bucaramanga y Cali. Correo electrónico: abuitragom@ut.edu.co Investigador Senior categorizado en Colciencias

Mario Samuel Rodríguez Barrero, Universidad Cooperativa de Colombia

Profesor investigador, doctorando en Administración gerencial, Magíster en Dirección de Marketing, Especialista en Gerencia de Mercadeo, Administrador de Empresas. Investigador Junior Categorizado en Colciencias, miembro del Grupo de investigación Planaudi de la Universidad Cooperativa de Colombia.

Lineas de investigación en emprendimiento, competitividad, gerencia estratégica, mercadeo, calidad, satisfacción de clientes y temas afines.

Humberto Serna Gómez, Fundación Universitaria Maria Cano

Ed. D. en Administración, Planeación y Política Social, Harvard University. M. A. en Administración educativa, Stanford University. Doctor en Derecho y Ciencias Políticas, Universidad de Antioquia.

Profesor titular de la Facultad de Administración de la Universidad de Los Andes. Trabajó como decano de cuatro programas de pregrado y posgrado en las Universidades de Antioquia, Pedagógica y de los Andes.

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