Job satisfaction in a human care organization in the Guayaquil Bay
Main Article Content
Abstract
The aim of this research is to identify the most important factors of job satisfaction in employees of a human care company located in the Guayaquil Bay. The research design was not experimental and transversal. In its development, the Melia and Peiró’s Work Satisfaction Questionnaire S20/23 was applied; this, presented a high internal consistency level (α = 0.90). The study had a convenience sample of 201 employees collected in 2018. Participation in decision making, remuneration and physical conditions are factors of job dissatisfaction. One of the predominant conclusions is that the compensation system and the working conditions influence worker satisfaction.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When an article is approved, the author or authors keep the rights or authorship and cede to PODIUM the right to be the first able to edit it, reproduce it, exhibit it and communicate it by printed or electronica media.
In order to reinforce our open access policy, PODIUM journal is published under a license named “Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0)”. This license allows sharing (copying and redistributing the material in any means or format) and adapting (re-mixing, transforming, and creating starting from the material). Corresponding credits must be given and no commercial use of the materials is allowed.
Partial or complete reproduction of articles published in PODIUM is authorized, as long as the author is appropriately cited as the source and the reproduction has no commercial purposes.
References
Alles, M. (2015). Dirección estratégica de Recursos Humanos (3ª ed.). Buenos Aires: Granica.
Álvarez, L., Guzmán, M., Noda, M., Álvarez, L., y Galcerán, G. (2016). Diagnóstico de la satisfacción laboral en una entidad asistencial hospitalaria. Revista Cubana de Salud Pública, 42(3), 407-417.
Arias-Jiménez, M. (2007). Factores del clima organizacional influyentes en la satisfacción laboral de enfermería, concerniente a los cuidados intensivos neonatales del Hospital Nacional de Niños 2004. Enfermería en Costa Rica, 28(1), 12-19.
Arias, W., y Arias, G. (2014). Relación entre el clima organizacional y la satisfacción laboral en una pequeña empresa del sector privado. Ciencia & Trabajo, 15(51), 185-191.
Arias, W., y Justo, O. (2013). Satisfacción laboral en trabajadores de dos tiendas por departamento: Un estudio comparativo. Ciencia & Trabajo, 15(47), 41-46.
Cantón, I., y Téllez, S. (2016). La satisfacción laboral y profesional de los profesores. Revista Lasallista de Investigación, 13(1), 214-226.
Chiang, M., Méndez, G., y Sánchez, G. (2010). Cómo influye la satisfacción laboral sobre el desempeño: Caso empresa de retail. Theoria, 19(2), 21-36.
Chiang, M., y Ojeda, J. (2013). Estudio de la relación entre satisfacción laboral y el desempeño de los trabajadores de las ferias libres. Contaduría y Administración, 58(2), 39-60.
Greenberg, J., y Baron, R. (2008). Behavior in organizations (9ª ed.). Texas: Pearson.
Griffin, R., Phillips, J., y Stanley, G. (2017). Comportamiento organizacional, administración de personas y organizaciones (12ª ed.). México: Cengage Learning Editores S.A.
Hegney, D., Plank, A., y Parker, V. (2006). Extrinsic and intrinsic work values: Their impact on job satisfaction in nursing. Journal of Nursing Management, 14(4), 271-281.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). México: McGraw-Hill.
Manosalvas, C., Manosalvas, L., y Quintero, J. (2015). El Clima Organizacional y la Satisfacción Laboral: Un Análisis cuantitativo riguroso de su relación. Ad- minister, (26), 5-15.
Meliá, J. L., y Peiró, J. M. (1989). La medida de la satisfacción laboral en contextos organizacionales: el cuestionario de satisfacción S20/23. Psicologemas, 5, 59-74.
Meliá, J.L., y Peiró, J.M. (1998). Cuestionario de Satisfacción Laboral S20/23. Psicología de la seguridad laboral, Universidad de Valencia, 1-5.
Ministerio de Trabajo. (2005). Código de Trabajo. Quito: Lexis.
Munch, L., García, J., (2017). Fundamentos de Administración (12ª ed.). México: Trillas.
Patterson, M., Warr, P., y West, M. (2004). Organizational climate and company productivity: The role of employee affect and employee level. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 77(2), 193-216.
Peña, M., Olloqui, A., y Aguilar, A. (2013). Relación de factores en la satisfacción laboral de los trabajadores de una pequeña empresa de la industria metal-mecánica. Revista Internacional Administración & Finanzas, 6(3), 115-128.
Platán-Pérez, J., Martínez, E., y Hernández, R. (2012). El clima y la justicia organizacional y su efecto en la satisfacción laboral. Revista Internacional Administración & Finanzas, 5(5), 1-19.
Rodríguez, A., Retamal, M., Lizana, J., y Cornejo, F. (2011). Clima y satisfacción laboral como predictores del desempeño en una organización estatal chilena. Salud & Sociedad, 2(2), 219-234.
Salessi, S., y Omar, A. (2018). Tríada oscura de personalidad, satisfacción laboral y cinismo organizacional: un modelo estructural. Universitas Psychologica, 17(3), 21-32.
Sánchez-Sellero, M., Sánchez-Sellero, P., Cruz-González, M., y Sánchez-Sellero, F. (2014). Características organizacionales de la satisfacción laboral en España. Revista de Administração de Empresas, 54(5), 537-547.
Sánchez-Sellero, M., y Sánchez-Sellero, P. (2018). Determinantes de la satisfacción laboral en la industria de la madera y el papel: Estudio en España y hallazgos en otros países. Maderas. Ciencia y tecnología, 20(4), 641-660.
Silva, M. (1996). El clima en las organizaciones. Teoría, método e intervención (1ª ed.). Barcelona: EUB, S.L.
Temkin, B., y Cruz, J. (2018). Las dimensiones de la actividad laboral y la satisfacción con el trabajo y con la vida: el caso de México. Estudios Sociológicos, 36(108), 507-538.
Weinert, A. (1985). Manual de psicología de la organización (1ª ed.). Barcelona: Herder.
Yohalmo, R. (2014). Capacitar o morir: la capacitación de personal como estrategia competitiva (1ª ed.). San Salvador: León Editores.
Zayas, P., Báez, R., Zayas, J., y Hernández, M. (2015). Causas de la satisfacción laboral en una organización comercializadora mayorista. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 23(2), 35-51.