Social skills as a critical factor in job satisfaction
Main Article Content
Abstract
This research aims to establish the relationship between social skills and job satisfaction, keeping in mind the trends of modern organizations, which have become more competitive and demand a staff with interpersonal skills that consolidate the success of the company. The methodology used responds to a quantitative-correlational approach of transactional type. The sample was not probabilistic and included people with at least one year of work experience and residing in the city of Milagro. The results obtained demonstrate a significant correlation between age and the way in which the negotiation is carried out in the company on labor aspects.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When an article is approved, the author or authors keep the rights or authorship and cede to PODIUM the right to be the first able to edit it, reproduce it, exhibit it and communicate it by printed or electronica media.
In order to reinforce our open access policy, PODIUM journal is published under a license named “Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0)”. This license allows sharing (copying and redistributing the material in any means or format) and adapting (re-mixing, transforming, and creating starting from the material). Corresponding credits must be given and no commercial use of the materials is allowed.
Partial or complete reproduction of articles published in PODIUM is authorized, as long as the author is appropriately cited as the source and the reproduction has no commercial purposes.
References
Alonso, P. (2008). Estudio comparativo de la satisfacción laboral en el personal. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 24(1), 25-40.
Álvarez, L. A., López, L., y Silva, N. (2019). Satisfacción laboral en una organización human care de la Bahía de Guayaquil. PODIUM, 35, 87-96.
Amigó Borrás, S., y Hernández Flórez, N. (2012). Factor general de personalidad y felicidad : Un estudio desde la perspectiva rasgo-estado en una muestra colombiana. Pensando Psicología, 8(14), 1-11.
Berman, E., y West, J. (2008). Managing Emotional Intelligence in U.S. Cities: A Study of Social Skills among Public Managers. Public Administration Review, 68(4), 742-758.
Caballo, V. (1983). Assertivity: Definitions and dimensions. Estudios de Psicología, 4(13), 51-62. doi:https://doi.org/10.1080/02109395.1983.10821343
Caballo, V. (2007). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Madrid: Editores Siglo XXI de España, S.A.
Cajas, M., Gastiaburo, J., Espinel , A., Espinel, J., y Ruperti, E. (2017). Factores de Satisfacción e Insatisfacción laboral en trabajadores de la Ciudad de Milagro. Psicología Unemi, 1(1), 15-23.
Cornelius, H., y Faire, S. (2017). Tu ganas, yo gano: Como resolver conflictos creativamente. Madrid: Gaia Ediciones.
Corredor, G., Justicia- Arráez, A., Romero-López, M., & Benavides-Nieto, A. (2017). Longitudinal Study of the Effects of Social Competence on Behavioral Problems. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 237, 479-485.
Del Prette, Z., Monzani da Rocha, M., de Matos Silvares, E., y Del Prette, A. (2012). Social skills and psychological disorders: Converging and criterion–related validity for YSR and IHSA. Universitas Pshychologica, 11(3), 941-955.
Deming, D. J. (2017). The Growing Importance of Social Skill in the Labor Market. Quarterly Journal of Economics, 132(4), 1593-1640.
Patrício Do Amaral, M., Maia Pinto, F., y Bezerra de Medeiros, C. (2015). Las habilidades sociales y el comportamiento infractor en la adolescencia. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 19(2), 17-38.
Eceiza, M., Arrieta, M., y Goñi, A. (2008). Habilidades sociales y contextos de la conducta social. Revista de Psicodidáctica, 13(1), 11-26.
Ferris, G., Treadway, D., y Perrewé, P. (2007). Political Skill in Organizations. Journal of Management, 33(3), 290-320. DOI: 10.1177/0149206307300813
Flores Mamaní, E., García Tejada, M., Calsina Ponce, W., y Yapuchura Sayco, A. (2016). Las habilidades sociales y la comunicación interpersonal de los estudiantes de la Universidad del Altiplano-Puno. Comunic@cción, 7(2), 5–14.
Garcés Delgado, Y., Santana Vega, L., y Feliciano García, L. (2012). El desarrollo de habilidades sociales: una estrategia para potenciar la integración de menores en riesgo de exclusión. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 172-191.
García Esparza, A., & Méndez Sánchez, C. (2017). El entrenamiento en habilidades sociales y su impacto en la convivencia escolar dentro de un grupo de primaria. Revista de Estudios y Experiencias En Educación, 16(30), 151–164.
Giraldo, M., y Sanín, A. (2015). Actualización Psicométrica de la Escala de Satisfacción Laboral SAT II. Revista Interamericana de Psicología Ocupacional, 33(2), 85-93.
Gismero, E. (2010). Manual de la Escala de Habilidades Sociales (3a ed.). Madrid: TEA, Ediciones, S.A.
Haz Vidal, I., y Fierro Ulloa, I. (2017). Liderazgo y Satisfacción Laboral: Un Análisis de Estudios Previos. PODIUM, 29-40.
Lacunza, A. (2012). Las intervenciones en habilidades sociales: revisión y análisis desde una mirada salugénica. Psicodebate. Psicología, Cultura y Sociedad, 12, 63-84.
Lorenzo, M., y Bueno, M. (2011). Entrenamiento De Habilidades Sociales En Fútbol Base: Propuesta De Intervención. SOCIOTAM, 21(2), 39-53.
Luján , I., Leal, C., Gascón, M. J., Espadas, M. J., y van der Hofstadt, C. (2012). Habilidades sociales en los profesionales de la salud y satisfacción de los pacientes del hospital de día polivalente de un hospital comarcal. Revista de Psicología de la Salud, 24(1), 127-141.
Manosalvas, C, Manosalvas, L., y Nieves, J. (2015). El clima organizacional y la satisfacción laboral: Un análisis cuantitativo riguroso de su relación. Ad-Minister, 26, 5-15.
Maslow, A. (1991). Motivación y personalidad. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.
Meliá, J. L., y Peiró, J. M. (1998). Cuestionario de satisfaccion laboral S10/12. Psicologia de la seguridad laboral,, 2-4.
Meza Barajas, E. (2017). Análisis en la percepción del género entre clima organizacional y satisfacción laboral del sector industrial-México. Comunic@cción, 8(2), 148-158.
Moreno, B., Blanco, L., Aguirre, A., de Rivas, S., y Herrero, M. (2014). Habilidades sociales para las nuevas organizaciones. Psicología Conductual = behavioral psychology: Revista internacional de psicología clínica y de la salud, 22(3), 585-602.
Rosa, G., Navarro-Segura, L., y López, P. (2014). El Aprendizaje de las Habilidades Sociales en la Universidad. Análisis de una Experiencia Formativa en los Grados de Educación Social y Trabajo Social. Revista de formación universitaria, 7(4), 25-38.
Ovejero, A. (1990). Las Habilidades Sociales y su Entrenamiento; un Enfoque necesariamente Psicosocial. Psicothema, 2(2), 93–112.
Paz, C., y Cubo, S. (2017). Habilidades sociales relevantes: percepciones de múltiples actores educativos. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(19), 133-148.
Pujol-Cols, L., y Dabos, G. (2018). Satisfacción laboral: una revisión de la literatura acerca de sus principales determinantes. Journal of Management and Economics for Iberoamerica, 34(146), 3-18.
Rodríguez Matamoros, L. Y., Cacheiro González, M. L., & Gil Pascual, J. A. (2014). Desarrollo De Habilidades Sociales En Estudiantes. Desarrollo de Habilidades Sociales En Estudiantes Mexicanos de Preparatoria a Través de Actividades Virtuales En Plataforma Moodle. TESI, 15(3), 1-255.
Salessi, S., y Omar, A. (2017). Satisfacción Laboral: Un Modelo Explicativo Basado en Variables Disposicionales. Revista Colombiana de Psicologia, 26(2), 329–345. https://doi.org/10.15446/rcp.v26n2.60651
Seligman, M. (2006). La evolución y el sentimiento positivo. Barcelona: Ediciones B, S. A.
Shragay, D., y Tziner, A. (2011). El Efecto Generacional sobre la Relación entre Implicación en el Puesto, Satisfacción Laboral y Conducta Cívica. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 27(2), 143-157.
Tapia, C., y Cubo, S. (2017). Habilidades sociales relevantes: percepciones de múltiples actores educativos. Magis Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(19), 133-148.
Zavala Berbena, M., Valadez Sierra, M., & Vargas Vivero, M. (2008). Inteligencia emocional y habilidades sociales en adolescentes con alta aceptación social. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 6(2), 321–338.