Academic Career of University Students
Main Article Content
Abstract
Although the careers have a curriculum planning, in practice the student takes some additional time to complete his program. In some careers, this delay can be excessive, implying delays and the loss of resources for the student and the institution. This research was carried out with a cohort that began in March 2013 and ended in July 2018, with the aim of longitudinally analyzing the academic progress of the students, and evidencing the gap between the ideal progress and the real progress in each period, and Thus, to define optimization policies for educational management. A faculty was found where its students took 46.6% more than the ideal term; Additionally, those students, whose parents are professionals or who hold high positions, have academic progress that is statistically superior to others.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When an article is approved, the author or authors keep the rights or authorship and cede to PODIUM the right to be the first able to edit it, reproduce it, exhibit it and communicate it by printed or electronica media.
In order to reinforce our open access policy, PODIUM journal is published under a license named “Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0)”. This license allows sharing (copying and redistributing the material in any means or format) and adapting (re-mixing, transforming, and creating starting from the material). Corresponding credits must be given and no commercial use of the materials is allowed.
Partial or complete reproduction of articles published in PODIUM is authorized, as long as the author is appropriately cited as the source and the reproduction has no commercial purposes.
References
Asamblea Constituyente. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Quito, Ecuador.
Belvis, E., Moreno, M. V., y Ferrer, F. (2009). Los factores explicativos del éxito y fracaso académico en las universidades españolas, en los años del cambio hacia la convergencia europea. Revista española de educación comparada, (15), 61-92.
Bravo, F., Illescas, L., Larriva, S., y Peña, M. (2017). Causas de Deserción en el Ingreso a la Universidad; un Estudio de Caso. Revista de la Facultad de Ciencias Químicas, (18), 48-
Camarena, R., Chávez, A. M., y Gómez, J. (1985). Reflexiones en torno al rendimiento escolar y a la eficiencia terminal. Revista de la educación superior, (53), 1-17.
Consejo de Educación Superior. (2017). Reglamento de Régimen Académico. Quito, Ecuador.
De Garay Sánchez, A. (2004). Integración de los jóvenes en el sistema universitario: prácticas sociales, académicas y de consumo cultural. Perfiles educativos, 161-165.
Doray, P., Picard, F., Trottier, C., y Groleau, A. (2009). Educational pathways: Some key concepts. The Canada Millennium Scholarship Foundation.
Fenollar, P., Cuestas, P., y Román, S. (2008). Antecedentes del rendimiento académico: Aplicación a la docencia en Marketing. Revista Española de Investigación de Marketing ESIC, 12(2), 7-24.
Fernández, X., y Silva, E. (2014). Deserción estudiantil universitaria en el primer semestre. El caso de una institución de educación superior ecuatoriana. Deserción, calidad y reforma universitaria. Apuntes para el debate, (10), 34-48.
Ferreyra, M.M., Avitabile, C., Álvarez, J.B., Haimovich Paz, F., y Urzúa, S. (2017). Momento decisivo: La educación superior en América Latina y el Caribe. Grupo Banco Mundial. Recuperado de https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/26489/211014ovSP.pdf
García-Castro, G., y Bartolucci, J. (2007). Aspiraciones educativas y logro académico: un estudio de caso sobre características y condiciones sociales de los estudiantes de la UAM. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12(35), 1267-1288.
Garzón, R., Rojas, M. O., Riesgo, L. D., Pinzón, M., y Salamanca, A. L. (2010). Factores que pueden influir en el rendimiento académico de estudiantes de Bioquímica que ingresan en el programa de Medicina de la Universidad del Rosario-Colombia. Educación médica, 13(2), 85-96.
Giovagnoli, P. I. (2001). Determinantes de la deserción y graduación universitaria. Tesis de Maestría, Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/37129
Illescas-Peña, L., Peña, M., Bravo, F., y Larriva, S. (2018). Metodological proposal for trajectory analysis. Case study. CEUR Workshop Proceedings, 2231, 138-147.
Kohler, J. L. (2013). Rendimiento académico, habilidades intelectuales y estrategias de aprendizaje en universitarios de Lima. Liberabit, 19(2), 277-288.
Labaree, R. (2013). Organizing Your Social Sciences Research Paper: Types of Research Designs. USC Libraries Research Guides. Recuperado de https://libguides.usc.edu/writingguide
Lamas, H. A. (2015). Sobre el rendimiento escolar. Propósitos y representaciones, Revista de Psicología Educativa, 3(1), 313-386.
Lerner, J. (2011). Rendimiento académico de los estudiantes de pregrado de la Universidad EAFIT. Serie Cuadernos de Investigación. Colombia: Universidad de EAFIT.
Mares, G., Rocha, H., Rivas, O., Rueda, E., Cabrera, R., Tovar, J., y Medina, L. (2012). Identificación de factores vinculados con la deserción y la trayectoria académica de los estudiantes de Psicología en la FES Iztacala. Enseñanza e Investigación en Psicología, 17(1), 189-207.
Martínez-Padilla, J. H., y Pérez-González, J. A. (2008). Efecto de la trayectoria académica en el desempeño de estudiantes de ingeniería en evaluaciones nacionales. Formación universitaria, 1(1), 3-12.
Morales, L., Morales, V., y Holguín, S. (2016). Rendimiento escolar. Revista Electrónica de Humanidades, Tecnología y Ciencia, 15, 1-5.
Parra, C. M., Mejía, L. F., Valencia, A., Castañeda, E., Restrepo, G., Usuga, O., y Mendoza, R. (2013). Rendimiento académico de los estudiantes de primer semestre de pregrado de la Facultad de Ingeniería de la Universidad de Antioquia: cohorte 2012-2. Ingeniería y Sociedad, (6), 1-10.
Peña, M., Bravo, F., e Illescas-Peña, L. (2019). Analítica del Aprendizaje, Visualización de Trayectoria Académica. CEUR Workshop Proceedings, 2425, 11-20.
Pineda-Báez, C., Pedraza-Ortiz, A., y Moreno, I. D. (2011). Efectividad de las estrategias de retención universitaria: la función del docente. Educación y educadores, 14(1), 119-135.
Piña, J. M., y Pontón, C.B. (1997). La eficiencia terminal y su relación con la vida académica. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 2(3), 85-102.
Rembado, F., Ramírez, S., Viera, L., Ros, M., y Wainmaier, C. (2009). Condicionantes de la trayectoria de formación en carreras científico tecnológicas: las visiones de los estudiantes. Perfiles educativos, 31(124), 8-21.
Rozo, L. J. (2008). Factores determinantes del avance académico de los estudiantes de Licenciatura en Química de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco (Plan Flexible). Recuperado de http://www.rabid.ujat.mx/FilesRabidPDF/TB3752.pdf
Sepúlveda, P. G. (2013). Trayectorias académicas y construcciones subjetivas de estudiantes y ex estudiantes virtuales. Apertura: Revista De Innovación Educativa, 5(2), 70-81.
Solano Lucas, J., Frutos Balibrea, L., y Cárceles Breis, G. (2004). Hacia una metodología para el análisis de las trayectorias académicas del alumnado universitario. El caso de las carreras de ciclo largo de la Universidad de Murcia. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), 105(1), 217-235.
Soria-Barreto, K., y Zúñiga-Jara, S. (2014). Aspectos determinantes del éxito académico de estudiantes universitarios. Formación universitaria, 7(5), 41-50.
Terigi, F. (2007). Los desafíos que plantean las trayectorias escolares. III Foro Latinoamericano de educación. Jóvenes y docentes. La escuela secundaria en el mundo de hoy. Fundación Santillana.
Tinto, V. (1982). Limits of theory and practice in student attrition. The Journal of Higher Education, 53(6), 687-700.
Tinto, V. (1989). Definir la deserción: una cuestión de perspectiva. Revista de la educación superior, 18(71), 33-51.
Vargas, I., Ramírez, C., Cortés, J., Farfán, A., y Heinze, G. (2011). Factores asociados al rendimiento académico en alumnos de la Facultad de Medicina: un estudio de seguimiento a un año. Salud mental, 34(4), 301-308.
Zandomeni, N., y Canale, S. (2010). Las trayectorias académicas como objeto de investigación en las instituciones de educación superior. Ciencias Económicas, 2(8), 59-65.