A child subject-researcher´s emancipation in After School Club (Play-Experience)
Main Article Content
Abstract
The study aims to design a child subject-researcher´s emancipation methodology in a play-experience place. The research is ruled by a constructivist paradigm, a qualitative approach and a phenomenological-hermeneutical focus. It was held at the non-formal education institute known as After School Club, which is in the city of Cúcuta, in the North of the state of Santander, Colombia. A semi-structured interview and a field diary were used as information collection instruments; five teachers and five primary school students were the informants. It is concluded that the stunning principles is the anti-poison which extinguishes autonomy and critical thinking: the more something is explained to student, the more he needs to seek the teacher's help. Abilities and capacities of students who actively attends an experimental institution are not pre-figured as exclusive personality products.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When an article is approved, the author or authors keep the rights or authorship and cede to PODIUM the right to be the first able to edit it, reproduce it, exhibit it and communicate it by printed or electronica media.
In order to reinforce our open access policy, PODIUM journal is published under a license named “Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0)”. This license allows sharing (copying and redistributing the material in any means or format) and adapting (re-mixing, transforming, and creating starting from the material). Corresponding credits must be given and no commercial use of the materials is allowed.
Partial or complete reproduction of articles published in PODIUM is authorized, as long as the author is appropriately cited as the source and the reproduction has no commercial purposes.
References
Adorno, W., Becker, H., Kadelbach, G., y Muñoz, J. (1998). Educación para la emancipación. Conferencias y conversaciones con Hellmut Becker (1959-1969). Ediciones Morata. Madrid.
Andrade, J., y Bracho, K. (2019). Concepción Docente frente a la Formación Integral de los Educandos en Hogares Comunitarios. CIE, 2(8), 38-53.
Ausubel, D. (1976). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Ed. Trillas.
Bracho, K. (2012). Cultura investigativa y producción científica en universidades privadas del municipio Maracaibo del estado de Zulia. Revista REDHECS, 7(12). 50-69.
Bracho, K., Carruyo, N., y Ureña, Y. (2012). Autonomía del Sujeto en la Investigación: Un Acercamiento a la Realidad para el Desarrollo de la Ciencia, la Tecnología e Innovación. España: Editorial Académica Española.
Caillois, R. (1996). Los juegos y los hombres: La máscara y el vértigo; trad. de Jorge Ferreiro. México: Fondo de Cultura Económico.
Cecchini, S. (2016). Protección Social Con Enfoque de Derechos para la América Latina del Siglo XXI. OPERA. Observatorio de Políticas, Ejecución y Resultados de La Administración Pública, (18), 11–33.
Constitución Política de Colombia. (1991). Recurerado de https://dapre.presidencia.gov.co/normativa/normativa/Constitucion-Politica-Colombia-1991.pdf
De Zubiría, J. (2013). De las Rutas y Atajos de la “Revolución Pedagógica” en Colombia. Revista Internacional Magisterio, (80). Editorial Magisterio.
De Zubiría, J. (2013). El Maestro y los Desafíos a la Educación en el Siglo XXI. REDIPE, (825), 6-17.
Freire, P. (1971). La Pedagogía del Oprimido. Bogotá: América Latina.
Gergen, K. (2007). Construccionismo social, aporte para el debate y la práctica. Uniande, Bogotá - Colombia
Granados, H., y García, C. (2016). El Modelo de Aprendizaje Experiencial como Alternativa para Mejorar el Proceso de Aprendizaje en el Aula. Revista Ánfora, 23(41), 37-54.
Kohan, W. (2004). Infancia entre Educación y Filosofía. Barcelona. Ediciones Laertes.
Kundera, M. (2008). El libro de los Amores Ridículos. España: Editorial MAXI TUSQUETS.
Ley General de Educación ley 115. (1994). República de Colombia. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.
Martínez, H. (2013). El Enfoque por Competencias desde la Perspectiva del Desarrollo Humano. Aspectos Básicos Y Diseño Curricular. Revista: Avances En Psicología, 21(1), 9–22.
Ministerio de Educación Nacional. (2010). Programa de Educación de Calidad: el Camino para la Prosperidad. República de Colombia.
Orozco, L. (1999). La formación integral: Mito y realidad. Bogotá: Ediciones Uniandes.
Rancière, J. (2007). El maestro ignorante: cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Buenos Aires: Del Zorzal.
Robinson, K. y Aronica, L. (2012). El Elemento: Descubrir tu pasión lo cambia todo. Barcelona: Debolsillo.
Strauss, A., y Corbin, J. (2002). Bases de la Investigación Cualitativa. Técnicas y Procedimientos para Desarrollar la Teoría Fundamentada. Colombia: Universidad de Antioquia.
Tobón, S., Rial, A., Carretero, M., y García, J. (2006). Competencias, Calidad, y Educación Superior. Bogotá: Editorial Magisterio.
Torres, R. (2006). Derecho a la Educación es mucho más que Acceso de Niños y Niñas a la Escuela. Ponencia presentada en el Simposio Ciutat.edu. Nuevos retos, nuevos Compromisos. España: Barcelona.
Tricarico, H., Vilches, A., Gil, D., y González, E. (2012). Una Competencia Básica para toda la Ciudadanía: La Capacitación para Participar en la Construcción de un Futuro Sostenible. Educación en Ciencias Experimentales y Matemática, 2(2), 36-57.
UNESCO. (2015). Replantear la Educación, ¿hacia un bien común mundial? Paris: Ediciones UNESCO.
Van Manen, M., y Levering, B. (1999). Los Secretos de la Infancia. Intimidad, Privacidad e Identidad. Barcelona: Paidós Ibérica.
Van Manen, M. (2003). Investigación Educativa y Experiencia Vivida. Ciencia humana para una Pedagogía de la Acción y de la Sensibilidad. Barcelona: Idea Books.
Villarini, A. (2008). El currículo orientado al desarrollo humano integral y al aprendizaje auténtico. Organización para el fomento del desarrollo del pensamiento. 2000.