Methodology model for teaching basketball to beginners
Main Article Content
Abstract
One of the problems identified with the greatest incidence in basketball teaching today is that the methodologies used do not fully respond to the demands of the training of the players. To solve this problem, an investigation was carried out with the objective of developing a methodology model with a comprehensive approach to the game teaching process. In this sense, the following methods were used: analytical - synthetic, inductive - deductive and modelling, which allowed organizing the investigative process. As a result of the investigation, a methodology model called Padbal is presented; elaborated on the basis of didactic foundations and oriented to develop the learning process in two phases. With its own objectives, contents and characteristics, which facilitates the programming of basketball teaching, both in the training process for beginning players, and in physical education.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When an article is approved, the author or authors keep the rights or authorship and cede to PODIUM the right to be the first able to edit it, reproduce it, exhibit it and communicate it by printed or electronica media.
In order to reinforce our open access policy, PODIUM journal is published under a license named “Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0)”. This license allows sharing (copying and redistributing the material in any means or format) and adapting (re-mixing, transforming, and creating starting from the material). Corresponding credits must be given and no commercial use of the materials is allowed.
Partial or complete reproduction of articles published in PODIUM is authorized, as long as the author is appropriately cited as the source and the reproduction has no commercial purposes.
References
Alonso, M. (2016). Planteamientos: De la técnica a la táctica o de la táctica a la técnica. Fbcv Blog.
Basketball for Coaches (2020). 73 Basketball drills and games for kids. (2020 Update). https://www.basketballforcoaches.com/basketball-drills-and-games-for-kids/
Bogen, M. M. (1985). Fundamentos metodológicos de la teoría de la enseñanza de las acciones motrices. En Enseñanza de las acciones motrices. Mockva: Fizcultura Sport. B 4201000000-021/009[01]85/51-85
Carballo, M., y Guelmes, E. L. (2016). Algunas consideraciones acerca de las variables en las investigaciones que se desarrollan en educación. Revista Universidad y Sociedad, 8(1), 140-150.
Cárdenas, D., Alarcón, F., Piñar, M., Giménez, J., Padial, P., FericheCastanis, B., Campos, C., y Sixto, P. (2015). Enseñanza del Baloncesto, nivel 1. Federación Andaluza de Baloncesto.
Castillo, I. (2019). 5 Instrumentos de Investigación Instrumental. Lifeder.com
Cemachko, N. V. (1976). Tiexnika takticheskaia podgatovski basketbolistov. En Backetbol. Uchepnik dlia fiz. un-tob. Izd. 2-e perepab. B27. 7A8.1 Moskva: Fizcultura y Sport.
Cheng, F., y Sheng, Sh. (2018). A Study of College Basketball LAMS Teaching Model Centered on Learning Activities. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 13(8), 210-224.
Erculj F., y Strumbelj, E. (2015). Basketball Shot Types and Shot Success in Different Levels of Competitive Basketball. Plos One, 10(6), 1-14. DOI: 10.1371/journal.pone.0128885.
Famose, J. P., (2015). Aprendizaje motriz y resolución de problemas (y II). Revista de Educación Física, 32(2), 1-15.
Fessia, G. (2016). Enseñanza del Saber Táctico en Categorías Formativas de Básquetbol. [Tesis de Postgrado], Universidad Nacional de la Plata.
Gamero, M. (2015). Modelos de enseñanza - aprendizaje en los deportes de colaboración – oposición empleados por maestros en formación. [Tesis de Postgrado], Universidad de Extremadura.
Gayubo, A. (2017). La psicomotricidad, etapas y áreas. Propuesta aplicada al baloncesto. Fbcv Blog.
González E., Ibáñez S., y Feu, S. (2017). Diseño de Dos Programas de Enseñanza del Baloncesto Basados en Métodos de Enseñanza-Aprendizaje Diferentes. Revista de Ciencias del Deporte, 13(2), 131-152.
González, S., Gutiérrez D., Pastor, J., y Fernández, J. (2007). El proceso de enseñanza-aprendizaje del Baloncesto en las escuelas deportivas. Propuesta de programación para la categoría Benjamín. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (11), 17-25.
Ibáñez, S., Feu, S., García-Rubio, J. (2019). Los procesos de formación y rendimiento en baloncesto. Progresos científicos para su mejora. Sevilla: Editorial Wanceulen.
Irina, O. V. (2015). Programa de estudio de baloncesto para la preparación inicial y grupos de entrenamiento. Red Social de Educadores ns.portal.ru
Mondoni, M. (2017). 27 Ejercicios para el desarrollo de los fundamentos del baloncesto. II Minibasket di Maurizio Mondoni.
Moti, G., y Wolde, S. (2018). Technical problems in teaching basketball practical session: The case of Grade 11 in Alamura Preparatory School. Journal of Physical Education and Sport Management, 9(4), 30-42.
Pardo, R. H. (2007). Particularidades del proceso de enseñanza del baloncesto. En Baloncesto para Niños y Jóvenes. Metodología para la enseñanza y el entrenamiento del juego. La Habana: Editorial Deportes.
Pavlovich, I. (2019). Siete principios de aprendizaje sistémico de calidad. Elitarium.ru.
Peráček, P., y Peráčková, J. (2018). Tactical Preparation in Sport Games and Motivational Teaching of Sport Games Tactics in Physical Education Lessons and Training Units. IntechOpenLimited. DOI: 10.5772/intechopen.75204
Pidal, J.C. (2015). Desde el Minibasket se enseña a hacer un equipo. Basketmania Blog.
Platonov, V. N. (2014). El sistema de entrenamiento de atletas en los deportes olímpicos. Teoría general y sus aplicaciones prácticas. Ucrania: Literatura olímpica.
Popclevich, A. V. (2019). Métodos de enseñanza para alumnos de 5-6 clases de juego de baloncesto en un colegio pequeño de pueblo.[Trabajo de grado], Universidad Pedagógica Humanitaria Estatal de Altansky.
Rebollo, J., Vizcaíno, C., Sáenz-López, P., y Fernández, E. (2015). Evaluation of an intervention program for the initiation to basketball aimed at teaching the game´s rules. Revista de Psicología del Deporte, 24(3), 85-87.
Salazar, C. (2013). El conocimiento de los métodos de enseñanza del minibasquet y su repercusión en el aprendizaje, en las escuelas de las parroquias del gobierno autónomo del Cantón Rumiñahui de la Provincia de Pichincha. [Tesis de Grado], Universidad Técnica de Ambato.
Styopin V. S., Yelsukov A.N., y Goldberg F.I. (2020). Métodos del conocimiento científico. Portal Humanitario, https://gtmarket.ru/concepts/6874.
Vladimirovich, V. (2015). Criterios de evaluación del control pedagógico en el Baloncesto Red Social de Educadores ns.portal.ru.