Analysis of tourism products: the case of Santa Elena Peninsula, Ecuador
Main Article Content
Abstract
The Santa Elena Peninsula (PSE as peer abbreviation in Spanish) is a coastal tourist destination in Ecuador. It has a variety of attractions that have not been fully analyzed as tourist products. It needs analysis and evaluation, in as much as it is a part of the "Coast World" destination that is promoted by the country at international markets. The research has a qualitative focus; it uses secondary sources as well as the SWOT analysis tool. This tool permits distinguishing variables that define the tourism product portfolio which is offered by the Santa Elena Peninsula. It is concluded that it is difficult to avoid typecasting the PSE as a Sun and Beach destination. This makes it hard to adapt new tourism products; there is but poor publicity management and low natural and cultural resource valuation; tourism product structuring is inadequate, which affects new market search.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When an article is approved, the author or authors keep the rights or authorship and cede to PODIUM the right to be the first able to edit it, reproduce it, exhibit it and communicate it by printed or electronica media.
In order to reinforce our open access policy, PODIUM journal is published under a license named “Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0)”. This license allows sharing (copying and redistributing the material in any means or format) and adapting (re-mixing, transforming, and creating starting from the material). Corresponding credits must be given and no commercial use of the materials is allowed.
Partial or complete reproduction of articles published in PODIUM is authorized, as long as the author is appropriately cited as the source and the reproduction has no commercial purposes.
References
Acerenza, M. A. (2004). Fundamentos de Marketing Turístico. México: Trillas.
CADS-ESPOL. (2013). Proyecto de evaluación de vulnerabilidad y reducción de riesgos de desastres a nivel municipal en el Ecuador. Documento preliminar. Obtenido de http://repositorio.cedia.org.ec/bitstream/123456789/859/1/Perfil%20territorial%20SANTA%20ELENA.pdf
Cárdenas, F. (2008). Producto Turístico: aplicación de la estadística y del muestreo para su diseño. México: Trillas.
Carvache, M., Carvache, W., Macas, C., y Orden, M. (2018). Motivaciones, Valoración y Satisfacción del Turista en un destino de Sol y Playa de Ecuador. Revista Espacios, 39(13), 4.
Carvache, W., Torres, M. y Carvache, M. (2017). Análisis del perfil y satisfacción del turis-ta que visita Montañita–Ecuador. Cuadernos de Turismo, (39), 113-129. Doi: 10.6018/turismo.39.290461
CEPAL (2015). Análisis de la Cadena del Turismo. Comisión Económica para América La-tina y el Caribe. Obtenido de https://www.vicepresidencia.gob.ec/wp-content/uploads/2015/07/Resumen-Cadena-Turismo-1.pdf.
Empresa Pública del Agua. (2014). Proyecto trasvase desde canal Chongón - Sube y Baja a la Presa San Vicente en el cantón Santa Elena de la provincia de Santa Elena. Obteni-do de http://www.empresaagua.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/04/Perfil-Proyecto-Chong%C3%B3n-San-Vicente.pdf
Forteza, J. J., Lam, Y., y Ledesma, J. (2017). Motivación, satisfacción e intenciones del tu-rista náutico en la Ruta del Spondylus (Ecuador). Estudios y perspectivas en turis-mo, 26(2), 267-285.
GAD Cantonal Salinas. (2014). Plan de desarrollo y ordenamiento territorial del Cantón Salinas. Obtenido de http://app.sni.gob.ec/sni-link/sni/PORTAL_SNI/data_sigad_plus/sigadplusdiagnostico/DIAGNOSTICO%20PDOT%202014_13-11-2014.pdf
GAD Cantonal Santa Elena (2014). Plan de Desarrollo y Ordenamiento Territorial Provin-cial 2015-2019. Obtenido de http://app.sni.gob.ec/sni-link/sni/PORTAL_SNI/data_sigad_plus/sigadplusdocumentofinal/0968580510001_PDyOT%20%20SANTA%20ELENA%20DOCUMENTO_FINAL_16-05-2016_09-31-46.pdf
GAD Provincial de Santa Elena. (2015). Resumen Ejecutivo Plan de Desarrollo y Ordena-miento Territorial Provincial 2015 – 2019. Gobierno Autónomo Descentralizado Municipal de Santa Elena. Recuperado de: http://app.sni.gob.ec/sni-link/sni/PORTAL_SNI/data_sigad_plus/sigadplusdocumentofinal/0968580510001_Resumen%20Ejecutivo_PDOT%20SANTA%20ELENA%202015_14-08-2015_16-21-31.pdf
Ibáñez, R., y Rodríguez, I. (2012). Tipologías y antecedentes de la actividad turística: turis-mo tradicional y turismo alternativo. En A. Ivanova y R. Ibáñez (Ed.), Medio am-biente y política turística en México, (pp. 17-33). México: Secretaría de Medio Am-biente y Recursos Naturales.
Ibarra, J. (2001). Análisis de la oferta de turismo cultural en España. Estudios turísticos, (150), 15-40.
INEC. (2010). Fascículo Provincial Santa Elena. Resultados del Censo 2010 de población y vivienda en el Ecuador. Recuperado de http://www.ecuadorencifras.gob.ec/wp-content/descargas/Manu-lateral/Resultados-provinciales/santa_elena.pdf
Jefferson, A., y Lickorish, L. (1991). Marketing tourism: A practical guide. Londres: Longman Publishing Group.
Lafuente Ibáñez, C., y Marín Egoscozábal, A. (2008). Metodologías de la investigación en las ciencias sociales: Fases, fuentes y selección de técnicas. Revista Escuela de Ad-ministración de Negocios, (64), 5-18.
Lambogglia, J. C. (2014). Análisis del turismo y su importancia en el crecimiento económi-co en América Latina: el caso del Ecuador (Tesis de Maestría). Flacso, Quito-Ecuador.
León, V. (2013). Aproximación al turismo residencial en la provincia de Santa Elena, Ecua-dor. Retos, 3(6), 127-138. https://doi.org/10.17163/ret.n6.2013.01
Mankiw, N. G. (2017). Principios de Economía (Séptima Edición). México, D.F.: Cengage Learning.
Martínez, D. (2014). El turismo y su impacto económico en el sector hotelero del cantón Salinas. Provincia de Santa Elena período 2009-2011 (Tesis de Maestría). Universi-dad de Guayaquil. Guayaquil, Ecuador.
McKercher, B. (2016). Towards a taxonomy of tourism products. Tourism Manage-ment, (54), 196-208. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.11.008
Medlik, S., y Middleton, V. T. (1973). The product formulation in tourism. Tourism and marketing, 13. Berne: AIEST.
Middleton, U. (1989). Tourist product. En S.F. Witt y L. Moutinho (Eds.), Tourism Market-ing and Management Handbook, (pp. 572-576). Londres: Prentice Hall.
Milio, I. (2004). Diseño y comercialización de productos turísticos locales y regionales: hostelería y turismo. Madrid: Thomson-Paraninfo.
MINTUR. (2007). Diseño del Plan Estratégico de Desarrollo de Turismo Sostenible para Ecuador “PLADENTUR 2020”. Recuperado de https://www.turismo.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/02/PLANDETUR-2020.pdf
MINTUR. (2009). Plan Integral de Marketing Turístico de Ecuador PIMTE 2014. Recupera-do de http://www.competencias.gob.ec/wp-content/uploads/2017/06/c.-2014.-PLAN-INTEGRAL-MARKETING-TURISTICO.pdf
MINTUR. (2012). La experiencia turística en el Ecuador, cifras esenciales de turismo in-terno y receptor. Recuperado de https://docplayer.es/17158333-La-experiencia-turistica-en-el-ecuador-cifras-esenciales-de-turismo-interno-y-receptorr.html
MINTUR. (2013). Proyecto Ecuador Potencia Turística. Recuperado de: https://www.turismo.gob.ec/wp-content/uploads/2015/05/Documento-Proyecto-Ecuador-Potencia-Tur%C3%ADstica.pdf
MINTUR. (2015). Ecuador invita al mundo a vivir y sentir. Recuperado de http://www.turismo.gob.ec/ecuador-invita-al-mundo-a-vivir-y-sentir/
MINTUR. (2018). Arribo de turistas a Ecuador creció en 14% en 2017. Recuperado de https://www.turismo.gob.ec/arribo-de-turistas-a-ecuador-crecio-en-14-en-2017/
Panagiotou, G. (2003). Bringing SWOT into focus. Business Strategy Review, 14(2), 8-10. Doi: 10.1111/1467-8616.00253
Perrone, A., Cajiao, D., y Burgos, M. (2009). Turismo de naturaleza en la zona marino cos-tera del Ecuador continental. Conservación Internacional Ecuador, Ministerio del Ambiente del Ecuador, Ministerio de Turismo del Ecuador. Guayaquil, Ecuador.
Pizam, A., Neumann, Y., y Reichel, A. (1978). Dimentions of tourist satisfaction with a des-tination area. Annals of Tourism Research, 5(3), 314-322.
Prieto, M. (2011). Los estudios sobre turismo en Ecuador. En M. Prieto (Ed.), Espacios en disputa: el turismo en Ecuador, (pp. 9-28). FLACSO Ecuador.
Revilla, M. A., Gil, J., López, J. M., y Rey, M. (2004). Fundamentos de marketing turístico. Madrid: Editorial Síntesis.
Salinas, E., y Medina, N. (2009). Los productos turísticos, pilares de la comercialización: Dos ejemplos del centro histórico de la Habana, Cuba. Estudios y perspectivas en turismo, 18(2), 227-242.
Schilling, J. (2006). On the pragmatics of qualitative assessment: Designing the process for content analysis. European Journal of Psychological Assessment, 22(1), 28-37. Doi: /10.1027/1015-5759.22.1.28
SERNATUR. (2015). Manual paso a paso para el diseño de productos turísticos integra-dos.. Recuperado de https://asesoresenturismoperu.files.wordpress.com/2016/08/244-manual-productos-turc3adsticos-chile.pdf
Smith, S. L. (1994). The tourism product. Annals of Tourism Research, 21(3), 582-595.
Stothert, K. E. (1985). The preceramic Las Vegas culture of coastal Ecuador. American An-tiquity, 50(3), 613-637. https://doi.org/10.2307/280325
UNWTO. (2017). Panorama OMT del Turismo Internacional. Recuperado de https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419043
UNWTO (2018). Glosario de términos de turismo. Recuperado de https://www.unwto.org/es/glosario-terminos-turisticos
UNWTO/ETC. (2011). Handbook on Tourism Product Development. Recuperado de https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284413959.
Villagómez, C., Campoverde, C., y Arteaga, M. (2018). Análisis de la demanda turística desde el punto de vista de la motivación y satisfacción de su gastronomía. El caso Salinas (Ecuador). HOLOPRAXIS, 2(1), 225-249.