Sustainability and urban development - Córdoba city (Spain): BE.D Primary. Student´s perception
Main Article Content
Abstract
One of the fundamental educational challenges in teacher training is to work the Sustainable Development Goals set by the 2030 Agenda. In this sense, the objective of the article is to analyze sustainability in the city of Córdoba: on one hand, considering the urban development of the last decades and on the other hand, the perception of the Primary Education Bachelor Degree students about this city as a sustainable community. With the aim of fostering meaningful learning, a series of activities were designed to work, through a constructivist methodology, the concept of sustainability through the local sphere. This line shows that the pedagogical experience carried out by the students, must still be deepened in many aspects so that we can talk about there being an effective and practical knowledge of what sustainability means for today in the educational reality of the most schools in the city of Córdoba.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When an article is approved, the author or authors keep the rights or authorship and cede to PODIUM the right to be the first able to edit it, reproduce it, exhibit it and communicate it by printed or electronica media.
In order to reinforce our open access policy, PODIUM journal is published under a license named “Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0)”. This license allows sharing (copying and redistributing the material in any means or format) and adapting (re-mixing, transforming, and creating starting from the material). Corresponding credits must be given and no commercial use of the materials is allowed.
Partial or complete reproduction of articles published in PODIUM is authorized, as long as the author is appropriately cited as the source and the reproduction has no commercial purposes.
References
Ayuntamiento de Córdoba. (1997). Ordenanza municipal de protección del medio ambiente urbano en relación con las zonas verdes. Recuperado de https://infraestructuras.cordoba.es/doc_pdf_etc/ORDENANZA%20MUNICIPAL%20DE%20ZONAS%20VERDES.pdf
Ayuntamiento de Córdoba. (2017). Reglamento de funcionamiento del Consejo Municipal de Medio Ambiente de Córdoba. Recuperado de https://www.cordoba.es/images/stories/documentos/Ayuntamiento/Ordenanzas/Ordenanzas_y_Reglamentos_Municipales/Medio_Ambiente/Reglamento%20CMMA%20diligenciado.pdf
BOE Legislación Consolidada. (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/pdf/2013/BOE-A-2013-12886-consolidado.pdf
Bonil, J., Junyent, M., y Pujol, R. M. (2010). Educación para la sostenibilidad desde la perspectiva de la complejidad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 7, 198-215.
Casey, C., y Asamoah, L. (2016). Education and sustainability: reinvigorating adult education’s role in transformation, justice and development. International Journal of Lifelong Education, 35(6), 590-606, DOI: 10.1080/02601370.2016.1217281
Corrales, M., Sánchez-Martín, J., Moreno, J., Zamora Polo, F. (2020). Educar en la sostenibilidad: retos y posibilidades para la didáctica de las Ciencias Sociales. Cuadernos de Investigación en Juventud, (8), 36-59 Doi: 10.22400/cij.8.e046
European Commission. (2007). LEIPZIG CHARTER on Sustainable European Cities. Recovered from https://ec.europa.eu/regional_policy/archive/themes/urban/leipzig_charter.pdf
Fernández Montoya, D. (2017). Los ODS como recurso didáctico para un enfoque transversal de la Educación para el Desarrollo y la Ciudadanía Global en Secundaria (tesis de maestría). Universidad de Valladolid, Valladolid.
García González, S., y Pérez Martín, J. M. (2016). Enseñanza de las ciencias naturales en educación primaria a través de cuentos y preguntas mediadoras. Revista Internacional de Investigación e Innovación en Didáctica de las Humanidades y las Ciencias, (3), 101-122.
Giddens, A. (2010). La política del cambio climático. Madrid: Alianza Editorial.
González Díaz, E., Oramas Fernández, N., y Gutiérrez Taboada, R. (2014). Educación Ambiental una Vía para el Desarrollo Sostenible en las Nuevas y Futuras Generaciones. Pedagogía y Sociedad, 17(39), 11-19.
Junta de Andalucía. (2015). Decreto 97/2015, de 3 de marzo, por el que se establece la ordenación y el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de Andalucía. Recuperado de https://www.juntadeandalucia.es/boja/2015/50/1
Junta de Andalucía. (2016). Decreto 1/2016 de 12 de enero, por el que se establece un conjunto de medidas para la aplicación de la declaración responsable para determinadas actividades económicas reguladas en la Ley 3/2014, de 1 de octubre, de medidas normativas para reducir las trabas administrativas para las empresas, y en el proyecto «Emprende en 3». Recuperado de http://www.juntadeandalucia.es/medioambiente/portal_web/web/temas_ambientales/calidad_ambiental/prevencion_ambiental/normativa/Decreto%201_2016.pdf
Levstik, L. S. (2013). Learning to work it out. Social education for young students. En D. R. Reutzel (Ed.). Handbook of research-based practice in early education (pp. 395-412). New York: Guilford Press.
López Serrano, M.J., y Guerrero Elecalde, R. (2020). Las narrativas como herramienta pedagógica para la didáctica del medio ambiente desde la perspectiva de las Ciencias Sociales en el Grado de Educación Primaria (pp. 2307-2315). En E. López-Meneses, D. Cobos-Sanchiz, L. Molina-García, A. Jaén-Martínez, y H. Martín-Padilla. Claves para la innovación pedagógica ante los nuevos retos. Respuestas en la vanguardia de la práctica educativa. Madrid: Octaedro.
Mesa, M. (2014). Precedentes y evolución de la educación para el desarrollo: Un modelo de cinco generaciones. Sinergias ed. Diálogos Educativos para a Transformação Social, 1(1), 24-56.
Mogren, A., y Gericke, N. (2017). ESD implementation at the school organization level, part 2—Investigating the transformative perspective in school leaders’ quality strategies at ESD schools. Environmental Education Research, 23, (7), 993–1014. DOI: 10.1080/13504622.2016.1226266
Montiel, I. (2008). Corporate Social Responsibility and Corporate Sustainability: Separate Pasts, Common Futures. Organization y Environment, 21(3), 245–269. DOI: 10.1177/1086026608321329
Reed, M.S., Fraser, E.D.G. y Dougill, A.J. (2006). An adaptive learning process for developing and applying sustainability indicators with local communities. Ecological Economics, 59(4), 406-418. DOI: 10.1016/j.ecolecon.2005.11.008.
Sánchez-Carracedo, F., Ruiz-Morales, J., Valderrama-Hernández, R., Muñoz-Rodríguez J.M., y Gomera, A. (2019). Analysis of the presence of sustainability in Higher Education Degrees of the Spanish university system. Studies in Higher Education, 46(2), 300-317. DOI: 10.1080/03075079.2019.1630811
Sánchez-Hernández, M. I., y Maldonado-Biegas, J. J. (2019). Sustainable Entrepreneurial Culture Programs Promoting Social Responsibility: A European Regional Experience. Sustainability, 11(13), 1-19. DOI:10.3390/su11133625.
Santisteban, A., y Pagés, J. (2011). Didáctica del Conocimiento del Medio social y cultural en la Educación Primaria. Ciencias sociales para aprender, pensar, y actuar. Madrid: Síntesis.
Sterling, S., y Thomas, I. (2006). Education for sustainability: The role of capabilities in guiding university curricula. International Journal of Innovation and Sustainable Development Inderscience Enterprises Ltd., 1(4), 349-370.
Torres-Porras, J., y Arrebola, J.C. (2018). Construyendo la ciudad sostenible en el Grado de Educación Primaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(2), 2501. DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i2.2501.
United Nations. (2015). Transforming Our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development.
Zamora-Polo, F., y Sanchez-Martín, J. (2019). Teaching for a Better World. Sustainability and Sustainable Development Goals in the Construction of a Change-Maker University. Sustainability, 11(15), 4224. DOI: 10.3390/su11154224.
Zamora-Polo, F., Sanchez-Martín, J., Corrales-Serrano, M., y Espejo-Antúnez, L. (2019). What Do University Students Know about Sustainable Development Goals? A Realistic Approach to the Reception of this UN Program Amongst the Youth Population. Sustainability, 11(13), 3533. DOI:10.3390/su11133533.
Zhai, Y.-M.., Sun, W.-Q., Tsai, S.-B., Wang, Z., Zhao, Y., y Chen, Q. (2018). An empirical study on entrepreneurial orientation, absorptive capacity, and SMEs’ innovation performance: A sustainable perspective. Sustainability, 10(2), 314. DOI: 10.3390/su10020314.