Quality as a strategic tool for business management

Main Article Content

Gabriel Alejandro Diaz Muñoz
Diego Alfredo Salazar Duque

Abstract

The quality of products or services has always been a generator of competitiveness, profitability and differentiation in the business sector; management increasingly concentrates its efforts on careful process management and use of available resources. The purpose of this research is to describe different elements related to quality management systems and to analyze them in detail. For this purpose, the document was based on a study of a bibliographic, descriptive and correlational nature in which some conceptualizations and criteria of various authors were addressed. Later, elements related to quality management were described such as: the evolution of quality management systems, principles on total quality, the importance of implementing systems focused on quality, among other sections exposed throughout the document that, allow understanding the importance of quality management as an essential organization tool.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Diaz Muñoz , G. A. ., & Salazar Duque , D. A. . (2021). Quality as a strategic tool for business management. PODIUM, (39), 19–36. https://doi.org/10.31095/podium.2021.39.2
Section
Article Revision
Author Biographies

Gabriel Alejandro Diaz Muñoz , Universidad UTE

Máster Universitario en Gestión Turística, CETT-UB. Docente-investigador, Universidad UTE - Ecuador.

Diego Alfredo Salazar Duque , Universidad UTE

Candidato a PhD en Administración, Universidad Nacional de Rosario. Docente-investigador, Universidad UTE - Ecuador.

References

Acuña, D., Romero, C., y López, D. (2016). Sistema Integral de Gestión de Calidad en la Universidad de La Guajira, Colombia. Telos, 18(3), 474 – 491.

Aldavert, J., Vidal, E., Lorente, J., y Aldavert, X. (2016). Guía práctica 5S para la mejora continua: Hacer más con menos. Barcelona: CIMS.

Becerra, F., Andrade, A., y Díaz, L. (2019). Sistema de gestión de la calidad para el proceso de investigación:Universidad de Otavalo, Ecuador. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 19(1), 1-32. DOI 10.15517/AIE.V19I1.35235

Bueno, E. (2007). Estrategia y Dirección Estratégica. En J. L. Alvarez, J. M. Amat, O. Amat, J. D. Baquero, E. Bueno, L. Cuatresacas, y otros. Lo que se aprende en los mejores MBA (pp. 15-54). Barcelona: Gestión 2000.

Calderón, G. (2006). La gestión humana y sus aportes a las organizaciones colombianas. Cuadernos de Administración, 19(31), pp. 9-55.

Cantú, L. (2006). Factores que se aplican para la atracción y retención de personal en organizaciones grandes de manufactura del Estado Nuevo León. (Tesis de maestría). Universidad Autónoma de Nuevo León, Nuevo León - México.

Castillo, A. M., y Cubeiro, J. C. (2016). Liderzgo innovador para Dummies. Málaga: Planeta de Libros.

Coleman, C. (2017). Health-related quality of life and depressive symptoms among seropositive African Americans. Applied Nursing Research, 33, 138-141. https://doi.org/10.1016/j.apnr.2016.11.007

Cortés, J. M. (2017). Sistemas de Gestión de Calidad (ISO 9001:2015). Málaga: ICB Editores.

Crosby, P. (1980). Quality is free: The Art of Making Quality Certain. New York: McGraw-Hill.

Cuatrecasas, L., y González, J. (2017). Gestión integral de la calidad: Implantación, control y certificación. Barcelona: Profit Editorial.

Deming, W. E. (1986). Out of the crisis. Cambridge, MA: Massachusetts Institute of Technology.

Deming, W. E. (1989). Calidad, productividad y competitividad: La salida de la crisis. Madrid: Díaz de Santos.

Eichholz, J. C. (2015). Capacidad adaptativa. Colombia: LID Editorial.

Esponda, A., Palavicini, J., Cuentas, R., Navarrete, G., Castellanos, G., Esparza, M., y Peñalva, G. (2005). Hacia una Calidad más Robusta con ISO 9000: 2000. México: Panorama Editorial.

Feigenbaum, A. (1991). Total Quality Control, 3rd. Edition. New York: McGraw-Hill.

Fernández, R. (2010). La mejora en la productividad en la pequeña y mediana empresa. Alicante: Editorial Club Universitario.

Figueroa, H. (2014). Estrategias de atracción y retención del talento humano en la industria minera colombiana. Revista Económicas CUC, 35(1), 61-78.

García, M., Murillo, G., y González , C. (2010). Los macro-procesos: Un nuevo enfoque al estudio de la Gestión Humana. Cali: Programa Editorial.

Genesi, M., y Suárez, F. (2010). Gestión de calidad del talento humano en las organizaciones educativas inteligentes. Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, 6(17), 116-155.

González, A., y González, R. (2008). Diseño de un sistema de gestión de la calidad con un enfoque de ingeniería de la calidad. Revista Ingeniería Industrial, 29(3), 1-6.

González, O., y Arciniegas, J. (2016). Sistema de gestión de calidad: Teoría y práctica bajo la norma ISO. Bogotá: Ecoe Ediciones.

González, P. (2017). Procesos de gestión de calidad en hostelería y turismo. La Rioja: Editorial Tutor Formación.

González, S. (2011). Sistemas integrados de gestion, un reto para las pequeñas y medianas empresas. Revista Escenarios, 9(1), 69-89.

Griful, E., y Canela, M. (2010). Gestión de la calidad. Barcelona: Ediciones UPC.

Hansen, B., y Ghare, P‎. (1990). Control de calidad. Teoría y aplicaciones. Madrid: Díaz de Santos.

Hernández, H., Barrios, I., y Martínez, D. (2018). Gestión de la calidad: Elemento clave para el desarrollo de las organizaciones. Revista Criterio libre, 16(18), 180-195.

Horovitz, J. (1995). Administración en los nuevos tiempos. Colombia: McGraw-Hill.

Ishikawa, K. (1972). Guide to Quality Control. Hong Kong: Asian Productivity Organization.

Ishikawa, K. (2003). ¿Qué es el control total de calidad?. La modalidad Japonesa. Bogotá: Grupo Editorial Norma.

Juran, J. (1990). Jurán y el liderazgo para la calidad. Madrid: Díaz de Santos.

Kotler, P., y Armstrong, G. (2003). Fundamentos de marketing, sexta edición. México: Pearson Prentice Hall.

Lizarzaburu, E. (2016). La gestión de la calidad en Perú: un estudio de la norma ISO 9001, sus beneficios y los principales cambios en la versión 2015. Universidad & Empresa, 18(30), 33-54.

López, R. (2005). La calidad total en la empresa moderna. Revista Perspectivas, 8(2), 67-81.

López, S. (2005). Implantación de un sistema de calidad: Los diferentes sistemas de calidad existentes en la organización. España: Ideas propias Editorial.

Marcelino, M., y Ramírez, D. (2014). Administración de la calidad: Nuevas Perspectivas. México: Grupo Editorial Patria.

Martínez, L., Ramírez, D., Castellanos, O., y Colmenares, W. (2016). Divulgación y difusión del conocimiento: la revistas científicas. Bogotá: Editorial Universidad Nacional de Colombia.

Merli, G. (1995). La calidad total como herramienta de negocio. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.

Miranda, F., Chamorro, A., y Rubio, S. (2007). Introducción a la gestión de la calidad. Madrid: Delta Publicaciones.

Morales, V., y Hernández, A. (2004). Calidad y satisfacción en los servicios: conceptualización. Revista Digital - Buenos Aires, (73).

Mora-Riapira, E., Vera-Colina, M., y Melgarejo-Molina, Z. (2015). Planificación estratégica y niveles de competitividad de las Mipymes del sector comercio en Bogotá. Estudios Gerenciales, 31(134), 79-87.

Münch, L. (2005). Administración de capital humano: la gestión del activo. México: Trillas.

Nava, V., y Jiménez, A. (2002). ISO 9000:2000. Estrategias para implantar la norma de calidad para la mejora continua. México D.F: Limusa.

Navarro, O., Ferrer, W., y Burgos, O. (2018). La calidad como factor estratégico en el desarrollo competitivo de las pequeñas y medianas empresas. Universidad y Sociedad, 10(2), 171-174.

Rivero, N., y Luna, M. (2008). Plan estratégico para el mejoramiento de la gestión de la calidad de un producto de una empresa de bebidas. Universidad, Ciencia y Tecnología, 12(48), 183-190.

Robbins, R. (2006). Comportamiento organizacional. México: Prentice Hall.

Sánchez, D. (2017). El mentor. Guía de mentoring para el liderazgo y la gestión empresarial. España: Almuzara.

Sánchez, S. (2017). Gestión de la calidad ISO 9001/2015 en comercio. España: ELEARNING.

Sanchís, J., y Ribeiro, D. (1999). Creación y dirección de Pymes. Madrid: Díaz de Santos.

Shewhart, W. (1997). Control económico de la calidad de productos manufacturados. Madrid: Díaz de Santos.

Taguchi, G. (1986). Introduction to quality engineering: Designing quality into products and processes. New York: Karauss International Publications.

Van de Berghe, É. (2016). Gestión gerencial y empresarial aplicada al siglo XXI. Bogotá: Ecoe Ediciones.