Hybrid classrooms: Environments for educational transformation in the new normality
Main Article Content
Abstract
This work´s general purpose was to produce an article that will permit understanding the use of hybrid classrooms as an environment for educational transformation in the context of the new normality. For this purpose, the investigation that was structured followed a qualitative approach with documentary design; this was complemented by the phenomenological and hermeneutical method to analyze information provided by UNICEF, UNESCO and other authors on websites, books and scientific journals. No less than 50% of the information had five years of antiquity compared to the date when this text was presented. It was concluded that hybrid education would be developed in a context that cannot be assimilated to the normality that people knew before the spread of SARS-CoV-2. It rather constitutes an adaptation of practices previously carried out; in this manner, students can, personally or on-line, continue with their learning process without problems derived from the impossibility of registering in educational institutions.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When an article is approved, the author or authors keep the rights or authorship and cede to PODIUM the right to be the first able to edit it, reproduce it, exhibit it and communicate it by printed or electronica media.
In order to reinforce our open access policy, PODIUM journal is published under a license named “Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0)”. This license allows sharing (copying and redistributing the material in any means or format) and adapting (re-mixing, transforming, and creating starting from the material). Corresponding credits must be given and no commercial use of the materials is allowed.
Partial or complete reproduction of articles published in PODIUM is authorized, as long as the author is appropriately cited as the source and the reproduction has no commercial purposes.
References
Alcibar, M., Monroy, A., y Jiménez, M. (2018). Impacto y Aprovechamiento de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la Educación Superior. Información tecnológica, 29(5), 101-110. DOI: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000500101
Alfaro, M. (2000). Evaluación del aprendizaje. Venezuela: FEDUPEL.
Arce, J. (2021). Desafíos para pedagogía innovadora en el contexto de continuidad de la crisis sanitaria. Boletín Opiniones Iberoamericanas en Educación de la Universidad Miguel de Cervantes, (17), 28-29. https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6760913419492212736/
Arroyo-Hernández, H., Quijano-Escate, R., y Clavo, M. (2020). Análisis de las respuestas a rumores sobre COVID-19 en Perú. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 31(3), 1579. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132020000300005&lng=es&tlng=es.
Bejines, C. (2021). Los desafíos docentes para implementar una educación híbrida. Boletín Opiniones Iberoamericanas en Educación de la Universidad Miguel de Cervantes, (17), 30-31. https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6760913419492212736/
Bolívar, M. (2012). Por una renovación organizativa de los centros escolares. Revista mexicana de investigación educativa, 17(52), 313-320. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662012000100014&lng=es&tlng=es
Brito, A. (2015). Guía para la elaboración, corrección y asesoramiento de trabajos de investigación. San Tomé: Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada Bolivariana.
Castillo, M., Hawes, G., Castillo, S., Romero, L., Rojas, A., Espinoza, M., y Oyarzo, S. (2014). Cambio educativo en las Facultades de Medicina. Revista médica de Chile, 142(8), 1056-1060. DOI: https://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872014000800013
Chuquilin, J., y Zagaceta, M. (2017). El currículo de la educación básica en tiempos de transformaciones: los casos de México y Perú. Revista mexicana de investigación educativa, 22(72),109-134. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662017000100109&lng=es&tlng=es
Covarrubias, L. (2021). Educación a distancia: transformación de los aprendizajes. Telos: revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 23(1), 150-160. DOI: www.doi.org/10.36390/telos231.12
Delgado, A. (2010). Cambio educativo. Un tema crucial. Revista mexicana de investigación educativa, 15(47), 1147-1152. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662010000400007&lng=es&tlng=es.
Diccionario Hispánico Universal. (1972). Diccionario Hispánico Universal (decimoséptima edición). México: W.M. Jackson Inc. Editores.
Diccionario Ilustrado Océano de la Lengua Española. (1994). Diccionario Ilustrado Océano de la Lengua Española. España: Océano Grupo Editorial.
Duarte, J. (2003). Ambientes de aprendizaje: Una aproximación contextual. Estudios pedagógicos (Valdivia), (29), 97-113. DOI: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052003000100007
Facultad de Informática de Barcelona-Universidad Politécnica de Cataluña. (2020). Aulas docentes [nota web]. FIB. Recuperado de https://www.fib.upc.edu/es/la-fib/espacios/aulas-docentes
Falcón, M. (2013). La educación a distancia y su relación con las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones. MediSur, 11(3), 280-295. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2013000300006&lng=es&tlng=es.
Ferrer, A. (2008). Evaluación y cambio de los sistemas educativos: la interacción que hace falta. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 16(59), 275-296. DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362008000200007
Garcés, E., Garcés Suárez, E., y Alcívar, O. (2016). Las tecnologías de la información en el cambio de la educación superior en el siglo XXI: Reflexiones para la práctica. Revista Universidad y Sociedad, 8(4), 171-177. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000400023&lng=es&tlng=es.
García, E. (2021). Desafíos para pedagogía innovadora en el contexto de continuidad de la crisis sanitaria. Boletín Opiniones Iberoamericanas en Educación de la Universidad Miguel de Cervantes, (17), 32-33. https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6760913419492212736/
Garduño, R. (2006). Objetos de aprendizaje en la educación virtual: una aproximación en bibliotecología. Investigación bibliotecológica, 20(41), 161-194. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2006000200008&lng=es&tlng=es
George, S., Torres, J., y O´Ryan, M. (2020). Pandemia y vacunas, ¿quimera o realidad? Revista médica de Chile, 148(4), 427-428. DOI: https://dx.doi.org/10.4067/s0034-98872020000400427
Gómez, L. (2020). El desafío ambiental: enseñanzas a partir de la COVID-19. MEDISAN, 24(4), 728-743. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192020000400728&lng=es&tlng=es.
Gracia, M. (2 septiembre, 2020). Aulas híbridas: tecnología y educación en un mundo pandémico [artículo web]. elPeriodico. Recuperado de https://www.elperiodico.com/es/activos/innovadores/20200902/aulas-hibridas-wacom-vuelta-cole-educacion-pandemia-8095324
Guanche, H. (2020). COVID-19. Un reto para los profesionales de la salud. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 19(2), e3284. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2020000200001&lng=es&tlng=es.
Hernández, R. (2021). Educación híbrida: Reinvención de nuestra praxis educativa en momentos de crisis. Boletín Opiniones Iberoamericanas en Educación de la Universidad Miguel de Cervantes, (17), 7-8. https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6760913419492212736/
Hernández, W. (2021). Condiciones sociales y retos administrativos para el establecimiento del modelo híbrido de educación en Colombia. Boletín Opiniones Iberoamericanas en Educación de la Universidad Miguel de Cervantes, (17), 24-25. https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6760913419492212736/
Hernández, Y., López, L. y López, E. (2020). Terminología y escritura en tiempos de COVID-19. CorSalud, 12(2), 184-188. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2078-71702020000200184&lng=es&tlng=es.
IMSS (Junio, 2020). Sana distancia y medidas generales de higiene, principales recomendaciones ante el retorno a la Nueva Normalidad [artículo web]. IMSS. Recuperado de http://www.imss.gob.mx/prensa/archivo/202006/382
La República (Junio 22, 2020). La enseñanza de la pandemia: la educación híbrida. La República. https://www.republica.com.uy/la-ensenanza-de-la-pandemia-la-educacion-hibrida-id771648/
Lew, D., y Herrera, F. (2020). Normalidad post-pandemia: ¿una nueva normalidad socio-ambiental o adiós a la normalidad? Observador Del Conocimiento, 5(2), 144-167. http://www.oncti.gob.ve/ojs/index.php/rev_ODC/article/view/53
López, R., y Yañez, G. (2020). La nueva normalidad: elementos indispensables [nota web]. Universidad Veracruzana. Recuperado de https://www.uv.mx/investigacion/general/nota-la-nueva-normalidad/
Lorenzo, M. (09 agosto, 2020). Los científicos apuntan que tras la pandemia la normalidad puede tardar dos años como mínimo. elPeriodico. Extraído de https://www.elperiodico.com/es/sociedad/20200809/expertos-valencia-volver-a-la-normalidad-tras-covid19-minimo-dos-anos-8069780
Lozano-Vargas, A. (2020). Impacto de la epidemia del Coronavirus (COVID-19) en la salud mental del personal de salud y en la población general de China. Revista de Neuro-Psiquiatría, 83(1), 51-56. DOI: https://dx.doi.org/10.20453/rnp.v83i1.3687
Marín, N. (2012). Vencer al enemigo perdonándolo. Venezuela: Editorial Ignaka C.A.
Matus, C.,y Haye, A. (2015). Normalidad y diferencia en la escuela: Diseño de un proyecto de investigación social desde el dilema político-epistemológico. Estudios pedagógicos (Valdivia), 41(especial), 135-146. DOI: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000300009
Moreno, E., Puerta, C., Cuervo, C., y Cuéllar, A. (2016). Análisis crítico de literatura científica. Una experiencia de la Facultad de Ciencias de la Pontificia Universidad Javeriana. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación 7(2), 74-97. DOI: https://doi.org/10.18175/vys7.2.2016.06
Organización de Naciones Unidas (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. UN. Recuperado de https://www.un.org/es/universal-declaration-human-rights/
Organización de Naciones Unidas (1966). Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. Naciones Unidas Derechos Humanos, Oficina del Alto Comisionado. Extraído de https://www.ohchr.org/sp/professionalinterest/pages/cescr.aspx
Organización Panamericana de la Salud (2020). La OMS caracteriza a COVID-19 como una pandemia [nota web]. OPS. Recuperado de https://www.paho.org/hq/index.php?option=com_content&view=article&id=15756:who-characterizes-covid-19-as-a-pandemic&Itemid=1926&lang=es
Pérez-Vallejo, L., Vilariño-Corella, C., y Ronda-Pupo, G. (2017). El cambio organizacional como herramienta para coadyuvar con la implementación de la estrategia. Ingeniería Industrial, 38(3), 323-332. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362017000300010&lng=es&tlng=es
Pizan-Campos, E., Barros-Sevillano, S. y Yupari-Azabache, I. (2020). Impacto del COVID-19 en la educación de los estudiantes de medicina del Perú. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 20(3), 534-535. DOI: https://dx.doi.org/10.25176/rfmh.v20i3.2959
Pontificia Universidad Católica Argentina (29 diciembre, 2020). La UCA prepara aulas híbridas para brindar clases virtuales y presenciales en simultáneo [artículo web]. UCA. Recuperado de http://uca.edu.ar/es/noticias/la-uca-prepara-aulas-hibridas-para-brindar-clases-virtuales-y-presenciales-en-simultaneo
Real Academia Española. (2014). Normalidad. Diccionario de la Lengua Española. Recuperado de https://dle.rae.es/normalidad
Rosales, L. (2007). El acceso a fuentes de información científica. Universidad, Ciencia y Tecnología, 11(45), 166. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-48212007000400001&lng=es&tlng=es
Ruedas, M., Ríos, M., y Nieves, F. (2009). Hermenéutica: La roca que rompe el espejo. Investigación y Postgrado, 24(2), 181-201. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872009000200009&lng=es&tlng=es
Sánchez F. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: Consensos y disensos. Revista Digital Investigación y Docencia 13(1), 101-122. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162019000100008
Tala, Á., y Vásquez, E. (2020). Conexión en tiempos de COVID-19. Revista médica de Chile, 148(4), 557-558. DOI: https://dx.doi.org/10.4067/s0034-98872020000400557
Telesur (25 diciembre, 2020). Inicia vacunación anti-Covid en varios países de Latinoamérica [artículo web]. Telesur. Recuperado de https://www.telesurtv.net/news/inicia-vacunacion-anti-covid-varios-paises-latinoamerica-20201225-0033.html
Tiusabá, B., Barreto, R., y Cerón, L. (2019). Hermenéutica, realidad y método en la disciplina de las Relaciones Internacionales. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 64(236), 217-237. DOI: https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2019.236.63223
UNESCO. (2020). La campaña “La Nueva Normalidad” de la UNESCO [nota web]. UNESCO. Recuperado de https://es.UNESCO.org/campaign/nextnormal
UNICEF. (2020a). Consejos de limpieza e higiene para mantener el coronavirus (COVID-19) fuera de tu hogar [nota web]. UNICEF. Recuperado de https://www.UNICEF.org/es/coronavirus/consejos-limpieza-higiene-para-mantener-coronavirus-covid-19-fuera-de-tu-hogar
UNICEF (2020b). Todo lo que debes saber sobre el lavado de manos para protegerte del coronavirus (COVID-19) [nota web]. UNICEF. Recuperado de https://www.UNICEF.org/es/coronavirus/todo-lo-que-debes-saber-sobre-el-lavado-de-manos-para-protegerte-del-coronavirus-covid19
Universidad de Jaén. (2020). Diseño documental [página web]. Recuperado de http://www.ujaen.es/investiga/tics_tfg/dise_documental.html
Universidad Pública de Navarra (2 septiembre, 2020). La UPNA se dota de medio centenar de “aulas híbridas” para garantizar la docencia presencial de sus más de 8.000 estudiantes. Universidad Pública de Navarra [artículo web]. Recuperado de http://www.unavarra.es/sites/actualidad/contents/noticias/2020/09/20-09-02/la-upna-se-dota-de-medio-centena.html
Zhao, G. (2020). Tomar medidas preventivas inmediatamente: evidencia de China sobre el COVID-19. Gaceta Sanitaria, 34(3), 217-219. DOI: https://dx.doi.org/10.1016/j.gaceta.2020.03.002