Infographics for the dissemination about the role of women: Pictoline, 2019
Main Article Content
Abstract
Describe the use of infographics to spread messages about the role of women on the Pictoline company's official Facebook site. A quantitative, descriptive, transversal, and non-experimental approach was applied. In addition, an observation guide was applied on infographics census that dealt with the issue of the role of women published in 2019 by Pictoline on Facebook. Most infographics have a structure that facilitates the dissemination of content on the role of women and is supported by reliable sources. Furthermore, these graphic elements promote significant social interaction and enthusiasm among users from the publication of them. In conclusion, it is considered essential to develop research of this type that allows the size of audiences in digital environments to design more effective messages on the issue of women's empowerment, whether for commercial or social purposes.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When an article is approved, the author or authors keep the rights or authorship and cede to PODIUM the right to be the first able to edit it, reproduce it, exhibit it and communicate it by printed or electronica media.
In order to reinforce our open access policy, PODIUM journal is published under a license named “Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0)”. This license allows sharing (copying and redistributing the material in any means or format) and adapting (re-mixing, transforming, and creating starting from the material). Corresponding credits must be given and no commercial use of the materials is allowed.
Partial or complete reproduction of articles published in PODIUM is authorized, as long as the author is appropriately cited as the source and the reproduction has no commercial purposes.
References
Aceves, F. V. (2016). Infografías en pro de la equidad de género y empoderamiento de las mujeres: una revisión semiótica. Murmullos Filosóficos, 5(10). 55-72.
Aguilera, J. P., y Velazquez, B. (2017). La infografía en el periodismo audiovisual de Telecristal. Ponencia llevada a cabo en la 8va Conferencia Científica Internacional de la Universidad de Holguín, Holguín, Cuba.
Arévalo, J. Z. (2018). Infografía sobre el cáncer de cuello uterino y la percepción en las mujeres de 20-30 años en el Instituto Nacional Materno Perinatal del Perú, Lima – 2018. (Tesis de grado). Universidad César Vallejo, Trujillo, Perú
Banda, A., Morales, M., y Vanegas, A. (2015). Hablando de empoderamiento: estudio de una muestra de género masculino en el noroeste de México. Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la U.A.C.J.S, 6(1), 86-99.
Bonavitta, P., De Garay, J., y Camacho, J. E. (2015). Mujeres, feminismos y redes sociales: acceso, censura y potencialización. Questión. Revista Especializada en Periodismo y Comunicación, 1(48), 33-44.
Bucchi, M., B., y Saracino, B. (2016). Visual Science Literacy’ Images and Public Understanding ofScience in the Digital Age. Science Communication, 38(6), 812 – 819. https://doi.org/10.1177/1075547016677833
Castillo, S. (2019). Efecto del empoderamiento femenino sobre la nutrición infantil en Colombia. Sociedad y Economía, (36), 106-122. https://doi.org/10.25100/sye.v0i36.6037.
Candale, C. V. (2017). Las características de las redes sociales y las posibilidades de expresión abiertas por ellas. La comunicación de los jóvenes españoles en Facebook, Twitter e Instagram. Colindancias: Revista de la Red de Hispanistas de Europa Central, (8), 201-218.
Cañedo-Cázarez, S., y Mendoza-Guerrero, J. M. (2017). Desplazamiento forzado y empoderamiento femenino: el caso de la presa picachos en el sur de Sinaloa, México. El Ágora USB, 17(2), 370-386. https://doi.org/10.21500/16578031.3279
Cohen, S., Dengate, J., Morrell, L., y Lee, K. (2019). Los medios de comunicación y las áreas protegidas. En Worboys G., Lockwood M., Kothari A., Feary S., y Pulsford I. (Eds.), Gobernanza y gestión de áreas protegidas. Bogotá, Colombia: ANU Press (pp. 467-500).
De Fontcuberta, M. (1994). Imagen, mujer y medios. Pensar las diferencias. Barcelona: Seminario Interdisciplinar Mujeres y Sociedad, 149-178.
Fernández-Tijero, M. C. (2016). El origen de la mujer cuidadora: apuntes para el análisis hermenéutico de los primeros testimonios. Index de Enfermería, 25(1-2), 93-97.
Franch, P., y Yeste, E. (2017). Las redes sociales como herramienta para la divulgación de fondos documentales de bibliotecas. Estudio de caso de la cuenta en Twitter de la JFK Library. Investigación Bibliotecológica, 31(72), 21-37.
Fuster-Guillén, D. E., Serrato-Cherres, A., Gonzales, R., Goicochea, N. F., y Guillén, P. E. (2020). Uso de redes sociales en el desarrollo de estrategias de lectura crítica hipertextual en estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones, 8(1), 1-10. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.432
Galván, M. (2019). 2019, el año en que la ‘ola feminista’ sacudió a México. Obtenido de https://politica.expansion.mx/sociedad/2019/12/28/2019-el-ano-en-que-la-ola-feminista-sacudio-a-mexico
Garavito, L. (2014). Retos y fortalezas del análisis de redes sociales aplicado al estudio de la movilización social por el agua en la cuenca de México. En Barraza, M., De Oca, L., y Londoño, D. (Eds.), Arenas de conflicto y experiencias colectivas: Horizontes utópicos y dominación. Ciudad de México: Colegio de México (pp. 443-484).
Guerrero, C., y Arana, I. (2019). Las primeras damas como miembros de la élite política. América Latina Hoy: Revista de Ciencias Sociales, (81), 31-49. https://doi.org/10.14201/alh2019813149
Herrero, V., F., y Rodríguez, A. M. (2015). Periodisme de dades, infografia i visualització de la informació : un estudi de El País, El Mundo, Marca i El Correo. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, (34), 1-7.
Lashew, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28 (4), 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
López, A. C., Valencia, O. D., y Díaz, H. H. (2019). Política pública y procesos de empoderamiento femenino. Un estudio del Proyecto Estratégico de Seguridad Alimentaria en Santa Lucía Miahuatlán, Oaxaca. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, (81), 38-53.
Martínez, S. (2017). Procesos de empoderamiento y liderazgo de las mujeres a través de la sororidad y la creatividad. Dossiers Feministes, (22), 49-72. http://dx.doi.org/10.6035/Dossiers.2017.22.4
Ozuna, N., y Rivas, C. (2014). La libertad de escoger desde las redes sociales: reflexiones desde la realidad paraguaya. Revista da Faculdade de Direito da UFG, 38(2), 195-229. https://doi.org/10.5216/rfd.v38i2.34606
Pérez, L., Rábago, M., Guzmán, M., y Zamora, R. (2018). Sororidad en los procesos de envejecimiento femenino. Diversitas, 14(1), 13-26. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2018.0001.01
Pictoline. (2020a). Nadie es demasiado pequeño para lograr un cambio. Obtenido de Pictoline https://img.pictoline.com/2019/12/cbnTtu3VvsyJ7iaPpqPl0MClYOPrhnfck4wY9n7E.png
Pictoline. (2020b). Mujeres al poder. Obtenido de Pictoline https://www.facebook.com/pictoline/photos/a.1611821172410355/2850251031900690
Ramos-Flores, M. A. (2019). Infografía sobre violencia contra la mujer y la percepción visual en alumnos de I.E. de Cercado de Lima, Lima – 2019. (Tesis de grado). Universidad César Vallejo, Trujillo, Perú.
Ramírez, C., Martínez, L. M., y Calderón, L. K. (2016). Capital Social y Empoderamiento en mujeres para disminución de pobreza en Colombia. Revista Venezolana de Gerencia, 21(76), 693-708.
Real Academia Española. (2021). Feminismo. Obtenido de https://dle.rae.es/feminismo
Redacción Gatopardo. (2019). Las mujeres sacudieron a México. Obtenido de https://gatopardo.com/noticias-actuales/el-movimiento-feminista-sacudio-a-mexico-este-2019/
Rivera-Salas, P E. (2019). Infografías de salud publicadas por organizaciones y autoridades sanitarias en la red social Pinterest. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 7(13), 92-100.
Saldanha, P. A., y Gonçalves, H. S. (2016). Prácticas de empoderamiento feminino na América Latina. Revista de Estudios Sociales, (56), 80-90. https://dx.doi.org/10.7440/res56.2016.06
Sancho, F. J. (2021). Sobre la politización de las mujeres. Desde la perspectiva de Edith Stein. Crítica, (1063), 20-25.
Statista. (2020). Redes sociales con el mayor porcentaje de usuarios en México en 2019. Obtenido de https://es.statista.com/estadisticas/1035031/mexico-porcentaje-de-usuarios-por-red-social/
Tejedor-Calvo, S., Portalés-Oliva, M., y Pueyo, S. (2018). Web 2.0 y tratamiento informativo en las principales revistas españolas de divulgación científica y de la pseudociencia. Revista Latina de Comunicación Social, (73), 293-316. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2018-1256
Velandia, F. (2016). Mujeres activas: actoras sociales y políticas, una experiencia desde la Iniciativa Local de Paz de Facatativá–Cundinamarca. Aletheia, 8(1), 136-160.
Zárate, F. J., y Rodríguez-Rodríguez, M. F. (2017). La infografía digital como dispositivo didáctico y de evaluación de narrativas personales. Una experiencia de animación sociocultural en equidad de género. Congreso Internacional de Educación y Evaluación 2016, 2(2).