Online Cooperative and Collaborative Learning in Teacher Education

Main Article Content

Carlos Manuel Massuh Villavicencio

Abstract

This essay addresses the development of teamwork skills in virtual environments among education students at the Polytechnic University of Salesiana in Guayaquil. A literature review, surveys, and teacher interviews were conducted to investigate this topic. The results indicated that the majority of students had a moderate or higher level of teamwork skills, although differences in the frequency of participation in collaborative activities were observed. Students' perception of virtual environments was positive, highlighting their contribution to the development of these skills. Common tools were identified, with Moodle and Google being the most widely used, and online collaborative projects were considered highly effective. These findings emphasize the importance of integrating virtual environments and collaborative strategies into teacher education, with significant implications for improving online learning experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Massuh Villavicencio, C. M. (2024). Online Cooperative and Collaborative Learning in Teacher Education. PODIUM, (45), 87–106. https://doi.org/10.31095/podium.2024.45.6
Section
Scientific articles

References

Bozkurt, A. &.-R. (2021). Trends and patterns in distance education (2014–2019): A synthesis of scholarly publications and a visualization of the intellectual landscape. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 22(2), 19-45.

Caro Radja, L. A. (2022). El trabajo colaborativo como estrategia en entornos virtuales de aprendizaje para estudiantes de maestría de una universidad privada de Lima durante el año 2021.

Chong-Baque, P. G.-G. (2020). Estrategias pedagógicas innovadoras en entornos virtuales de aprendizaje. Domino de las Ciencias, 6(3), 56-77.

Cruz, C. E. (2020). Análisis crítico de ambientes virtuales de aprendizaje. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(11), 33-47.

Díaz-Arce, D. &. -I. (2021). Competencias digitales en el contexto COVID 19: una mirada desde la educación. Revista innova educación, 3(1), 120-150.

Dieste, S. A. (2019). Percepciones de estudiantes universitarios sobre una evaluación formativa en el trabajo en equipo. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 175-192.

Folgado Fernández, J. A. (2020). Motivaciones, formación y planificación del trabajo en equipo para entornos de aprendizaje virtual.

Garcés Silva, R. E. (2021). Propuesta de aprendizaje colaborativo desde el paradigma sociocultural para mejorar competencias investigativas en estudiantes de una universidad de Guayaquil.

Garrote Rojas, D. J. (2019). El trabajo cooperativo como herramienta formativa en los estudiantes universitarios.

Guerrero Cuentas, H. R. (2018). Trabajo colaborativo como estrategia didáctica para el desarrollo del pensamiento crítico. Opcion, 959-986.

Gutiérrez del Moral, M. J. (2009). El trabajo cooperativo, su diseño y su evaluación. Dificultades y propuestas.

Jaramillo-Valencia, B. &.-A. (2021). Trabajando en equipo: múltiples perspectivas acerca del trabajo cooperativo y colaborativo. Educación y Humanismo , 23(41).

López, E. P. (2022). Las aulas en pandemia: la COVID-19 y sus efectos docentes. ARANZADI/CIVITAS.

López, J. O. (2021). Formación de la competencia genérica trabajo en equipo con el uso de herramientas tecnológicas colaborativas: un estudio de caso con docentes de una universidad privada de Lima (Doctoral dissertation, Pontificia Universidad Catolica del Peru (Peru)).

Moreno-Salamanca, M. C. (2019). Factores asociados al éxito académico en ambientes virtuales de aprendizaje. Virtu@ lmente, 7(1), 119-128.

Orbegoso Dávila, A. M. (2021). Influencia de las habilidades sociales en el trabajo colaborativo en estudiantes de una universidad peruana.

Rodríguez Hernández, C. &. (2019). La interactividad en ambientes virtuales en el posgrado. . Revista Cubana de Educación Superior, 38(1).

Rodríguez Mora, Y. A. (2019). Aprendizaje colaborativo en entornos virtuales. (Master's thesis, Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador).

Rodríguez Zamora, R. &. (2017). Trabajo colaborativo y estrategias de aprendizaje en entornos virtuales en jóvenes universitarios. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(14), 86-109.

Salesiana, U. P. (2019). Plan estratégico institucional - carta de navegación 2019-2023. 21.

Sánchez, E. R. (2019). Trabajo colaborativo en entornos virtuales. Mexico: Somece.

Sánchez, I. R. (2004). Aprendizaje significativo basado en problemas. Horizontes educacionales, 9(1), 101-111.

Santana-Mero, R. C.-L.-C. (2021). El trabajo colaborativo: una estrategia en la práctica del docente virtual. . Domino de las Ciencias, 7(1), 909-924.

Tejada Soberón, J. P. (2023). Trabajo colaborativo y aprendizaje significativo en estudiantes de una institución educativa de Chulucanas, 2022.

Vaillant, D. (2016). Trabajo colaborativo y nuevos escenarios para el desarrollo profesional docente. . Revista docencia, 60, 5-13.

Vega Lebrún, C. A. (2021). Competencias docentes, una innovación en ambientes virtuales de aprendizaje en educación superior. Apertura, (págs. 13(2), 6-21.). Guadalajara, Jal.

Vélez, A. P. (2019). Metodologías cooperativas y colaborativas en la formación del profesorado para la interculturalidad. Tendencias pedagógicas, , (33), 37-46.