Inteligencia emocional: un estudio neuropsicológico-educativo en estudiantes de primaria.
Main Article Content
Abstract
ABSTRACT
The objective of this research is to analyze emotional intelligence, from a Neuropsychological and educational point of view, in children from 9 to 11 years old from an educational entity in a rural area of Durán. The study approach is quantitative, cross-sectional and descriptive in scope. The tool used was the TMMS-24, which measures emotional intelligence in a variety of similar ages. The sample of this procedure obeys a non-probabilistic typology that was made up of a number of 143 students and presented a reliability index of .85 according to its Cronbach's alpha. The main conclusion obtained refers to the low scores obtained in the analysis of the results. Additionally, the study recommends continuing with this type of research, but relating them to other variables of an educational and/or Neuropsychological nature, such as: interpersonal relationships or academic performance.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When an article is approved, the author or authors keep the rights or authorship and cede to PODIUM the right to be the first able to edit it, reproduce it, exhibit it and communicate it by printed or electronica media.
In order to reinforce our open access policy, PODIUM journal is published under a license named “Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0)”. This license allows sharing (copying and redistributing the material in any means or format) and adapting (re-mixing, transforming, and creating starting from the material). Corresponding credits must be given and no commercial use of the materials is allowed.
Partial or complete reproduction of articles published in PODIUM is authorized, as long as the author is appropriately cited as the source and the reproduction has no commercial purposes.
References
Albright, T., Kandel, E., & Posner, M. (2000). Cognitive Neuroscience. Current Opinion in Neurobiology, 10(5), 612-624. doi:https://doi.org/10.1016/S0959-4388(00)00132-X
Alles, M. (2015). Diccionario de competencias. Buenos Aires: Ediciones Granica S.A. Retrieved 2 de 12 de 2020.
Álvarez, L., Izquierdo, L., Gudiño, L., y Macias, M. (2018). Coaching educativo: desarrollo de competencias en el educando de nivel superior. INNOVA Research Journal, 3(11), 169-182. https://doi.org/https://doi.org/10.33890/innova.v3.n11.2018.804
Amores, A., y Mateos, R. (2017). Revisión de la neuropsicología del maltrato infantil: la neurobiología y el perfil neuropsicológico de las víctimas de abusos en la infancia. Psicología Educativa (23), 81–88. http://dx.doi.org/10.1016/j.pse.2017.05.006
• Anzelin, I., Marín-Gutiérrez, A., y Choconta, J. (2020). Relación entre la emoción y los procesos de enseñanza aprendizaje. SOPHIA, 16(1), 50. https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.1i.1007
• Arias, I., & Batista, A. (2021). La educación dirige su mirada hacia la neurociencia: retos actuales. Universidad y Sociedad, 13(2), 42-49.
Barrientos, A., Sánchez, R., y Arigita, A. (2019). Formación emocional del profesorado y gestión del clima de su aula. Praxis & Saber, 10(24), 119-141. https://doi.org/https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9894
Barrios-Tao, H., y Peña, L. (2019). Líneas teóricas fundamentales para una educación emocional. Educación y Educadores, 22(3), 487-509. https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.3.8
Bernal, I. (2012). Claves neurocientíficas de la enseñanza y el aprendizaje. Participación Educativa, 1(1), 17.
Buitrago, R., Herrera, L., y Cárdenas, R. (2019). Coeficiente emocional en niños y adolescentes de Boyacá, Colombia. Estudio comparativo. Praxis & Saber, 10(24), 45-68. https://doi.org/https://doi.org/10.19053/22160159.v10.
Burgueño, J. (2022). Neuroeducación. ¿Cómo aprende el cerebro? Padres y Maestros (389), 7. doi: https://doi.org/10.14422/pym.i389.y2022.001
Camacho, N., Ordoñez, J., Roncancio, M., y Vaca, P. (2017). Convivencia escolar y cotidianidad: una mirada desde la inteligencia emocional. 11(1), 24-47. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.18359/reds.2649
Canosa, A., y Ruano, J. (2019). Fundamentos epistemológicos transdisciplinares de educación y neurociencia. SOPHIA (26), 13. https://doi.org/10.17163/soph.n26.2019.02
Constitución de la República del Ecuador. (2008). Sección quinta, Educación. Quito: Ediciones legales.
Extremera, N., Mérida, S., Sánchez, N., Quintana, C., y Rey, L. (2019). Un amigo es un tesoro: inteligencia emocional, apoyo social organizacional engagement docente. Praxis & Saber, 10(24), 69-92. https://doi.org/https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.10003
Fernández, H. (2008). Lecciones de Psicología Cognitiva. Universidad Abierta Interamericana.
Garaigordobil, M., & Peña, A. (2015). Effects of an emotional intelligence program in variables related to the prevention of violence. Frontiers in Psychology, 6, 1-11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00743
Gardner, H. (2016). Estructuras de la Mente: La Teoría de Las Inteligencias Múltiples (Electrónica ed.). Santafé de Bogotá: Basic Books, división de Harper Collins Publisher Inc.
Goleman, D. (2010). La práctica de la Inteligencia Emocional (Electrónica ed.). Barcelona: Kairòs.
Gracia, J., y Gozálvez, V. (2019). La libertad incorporada como clave para la neuroeducación moral. SOPHIA (26), 2. doi:https://doi.org/10.17163/soph.n26.2019.01
Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 7(1), 81-112. https://doi.org/10.3102/003465430298487
Hernández-Sampieri, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación (6 ed.). México: McGraw-Hill.
Ibarra, L. (2019). Claroscuros de la inteligencia emocional iluminan la utopía. Praxis & Saber, 10(24), 271-295. https://doi.org/https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9282
León, F., Bayona, J., y Yuli, C. (2008). Plasticidad neuronal, neurorrehabilitación y trastornos del movimiento: el cambio es ahora. Acta Neurológica Colombiana, 24(1), 40-42.
Londoño, L. (2009). La atención: un proceso psicológico básico. Pensando Psicología. Revista de la Facultad de Psicología Universidad Cooperativa de Colombia, 5(8), 92.
Marrón, E., Adrover, D., Sánchez, I., Miranda, R., y Periáñez, J. (2013). Bases neuroanatómicas del aprendizaje y la memoria. Fundamentos del aprendizaje y del lenguaje.
Mateos-Aparicio, P., & Rodríguez-Moreno, A. (2019). The impact of studying brain plasticity. Frontiers. In Cellular Neuroscience, 13, 1. doi:https://doi.org/10.3389/fncel.2019.00066
Mayer, J., & Salovey, P. (1997). “What is emotional intelligence? Emotional development and emotional intelligence: implications for educators. Nueva York: Basic Books.
Medina, D., Robalino, R., y Cabezas, R. (2016). Inteligencia Emocional y Liderazgo. Revista Publicando, 3(7), 417-427.
Merino, I. (2016). Una nueva vacuna: la vacuna del autoconocimiento. Bases neurobiológicas de la conducta humana. El juego entre el cerebro instintivo-emocional y el cerebro racional. Revista de Pediatría y Atención Primaria. (18), e85-e91.
Meza, L., y Moya, M. (2020). Tic y Neuroeducación como recurso de innovación en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuso), 5(2), 86-87.
Ministerio de Educación. (14 de 01 de 2016). Educación General Básica. https://educacion.gob.ec/educacion_general_basica
Mollá, L., Soto, A., y Martínez, G. (2015). Bullying e Inteligencia Emocional en niños. Calidad de vida y salud, 8(2), 131-149.
Muchiut, Á., Vaccaro, P., Zapata, R., y Segovia, A. (2019). Estudio exploratorio sobre el conocimiento de los procesos de memoria en docentes. Revista Educación., 43(2), 5. doi:https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.32982
Palmer, D. (2017). The action tendency for learning: Characteristics and antecedents in regular lesson. International Journal of Educational Research., 82, 99-109. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijer.2017.01.010
Peña, M. (2018). Las inteligencias múltiples y su desarrollo en tres contextos de educación inicial. Revista Aletheia, 10(1), 128-147. Retrieved 08 de 12 de 2020.
Pereda, F., López, T., y González, F. (2018). La inteligencia emocional como habilidad directiva Estudio aplicado en los municipios de la provincia de Córdoba (España). Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 27(53), 98-120. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.20983/noesis.2018.1.5
Pérez, C., y Vásquez, C. (2012). Contribución de la Neuropsicología al Diagnóstico de enfermedades Neuropsiquiátricas. Revista de Medicina Clínica Condes, 23(5), 530-541.
Pérez, M., Yolanda, P., López, A., y Marín, C. (2009). Aprender con imágenes e información gráfica. Dialnet, 134-148.
Pérez, N., y Filella, G. (2019). Educación emocional para el desarrollo de competencias emocionales en niños y adolescentes. Praxis & Saber, 10(24), 23-44. https://doi.org/https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.8941
Prieto, M. (2018). La Psicologización de la Educación: implicaciones Pedagógicas de la Inteligencia Emocional y la Psicología Positiva. Educación XX1, 21(1), 303-320.
Ranz, D., y Giménez, J. (2019). Principios educativos y neuroeducación. Una fundamentación desde la ciencia. Dialnet (55), 155-180. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=705440
Rasia, P., & Pedrosa, M. (2019). Empathic Communication in Cooperative Play of 2 and 3 Year Olds. Paidéia (Ribeirão Preto), 1-9. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1590/1982-4327e2939
Rosell, R., Juppet, M., Ramos, Y., Ramírez, R., y Barrientos, N. (2020). Neurociencia aplicada como nueva herramienta para la educación. Opción (92), 792-818.
Salovey, P., Mayer, J., Goldman, S., Turvey, C., & Palfai, T. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: Exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale. Emotion, disclosure, & health, 125-151. https://doi.org/doi.org/10.1037/10182-006
Veytia, M., Calvete, E., Sánchez, N., & Guadarrama, R. (2019). Relationship between stressful life events and emotional intelligence in Mexican adolescents: Male vs. female comparative study. Salud Mental, 42(6), 261-268. https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2019.034