Competences of the Sports Teacher and Attitude of Service in Educational Institutions
Main Article Content
Abstract
The aim of the article was to determine the relationship between sports teacher competencies and their service attitude. The research was descriptive and not experimental. To the population represented by 24 executives and 26 teachers of Instituciones Educativas Primarias Bolivarianas del Municipio Mara, Estado Zulia, a 39 items – questionnaire (alpha cronbach coefficient = 0.92) was applied, previously it was validated by five experts. The descriptive statistical analysis of the data was carried out, allowing the analysis and discussion by dimensions and indicators. Managers and teachers affirm that they do not go beyond what work schedules suggest, they scarcely maintain commitments to organizational development and reflect little on the consequences of the acts they perform.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When an article is approved, the author or authors keep the rights or authorship and cede to PODIUM the right to be the first able to edit it, reproduce it, exhibit it and communicate it by printed or electronica media.
In order to reinforce our open access policy, PODIUM journal is published under a license named “Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0)”. This license allows sharing (copying and redistributing the material in any means or format) and adapting (re-mixing, transforming, and creating starting from the material). Corresponding credits must be given and no commercial use of the materials is allowed.
Partial or complete reproduction of articles published in PODIUM is authorized, as long as the author is appropriately cited as the source and the reproduction has no commercial purposes.
References
Alles, M. (2009). Desempeño por competencias: evaluación de 360º (8va ed.). Buenos Aires, Argentina: Granica S.A.
Alles, M. (2009). Selección por competencias. Edición ilustrada (4ta ed.). Buenos Aires, Argentina: Ediciones Granica S.A.
Álvarez, C. (1985). Preparación Física del Fútbol Basada en el Atletismo. Madrid, España: S.L. Gymnos.
Arias, F.G. (2006). El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica (5ta ed.). Caracas, Venezuela: Episteme, C.A.
Bavaresco, A. (2008). Las técnicas de la investigación: Manual para la elaboración de tesis, monografías, informes (6ta ed.). Maracaibo, Venezuela: Universidad Del Zulia.
Bracho, K. (2019). Competencias Investigativas del Docente para el Fortalecimiento de su Praxis Pedagógica. Revista Educare, 23(1), 188-201.
Campbell, D.T. (1963). Social attitudes and other acquired behavioral dispositions. En S. Koch (Ed.), Psychology: A study of a Science (Vol. 6, pp 94-172). New York, NY: McGraw-Hill.
Chávez, N. (2007). Introducción a la investigación educativa (4ta ed). Maracaibo, Venezuela: Talleres Gráfica González, C.A.
Chiavenato, I. (2006). Introducción a la teoría general de la administración (7ma ed). DF- México, México: Mc-Graw Hill Interamericana Editores S.A.
Dawes, M. (1983). Fundamentos y técnicas de medición de actitudes. México: Editorial Limusa.
Edvinsson, L. y Malone, M. (2007). El capital intelectual cómo identificar y calcular el valor de los recursos intangibles de su empresa. Barcelona, España: Ediciones Gestión 2000.
González, Z. (2010). Estrategias motivacionales para el fortalecimiento de la organización deportiva. Especialista en Administración Deportiva. Tesis de Especialista. Universidad Del Zulia, Venezuela.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2008). Metodología de la Investigación (5ta ed.) México. D.F., México: McGraw – Hill Interamericana S.A.
Isaza, M. (2010). Educación Fisica. Parte I: Conceptos básicos. Ministerio de Educación Nacional, República de Colombia.
López, N., Montes, J. y Vázquez, C. (2007). Cómo gestionar la innovación en las pymes. Catálogo general. La Coruña, España: Netbiblo.
Maduro, N. (2013). Segundo Plan Socialista de Desarrollo Económico y Social de la Nación, 2013-2019. República Bolivariana de Venezuela.
Mendoza, R. (2015). Competencias del director y docente en Instituciones Educativas de Colombia y Venezuela. Tesis de Maestria. Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín.
Morales, C. (2007). La Educación Bolivariana una Perspectiva Social. Universidad Central de Venezuela. Facultad de Humanidades y Educación. División de Postgrado. Caracas – Venezuela.
Bohlander, G.W., Snell, S.A., y Morris, S. S. (2017). Administración de Recursos Humanos (17ava ed.). México DF, México: Cengage Learning.
Myers, D. (2005). Psicología (7ma ed.). Madrid, España: Editorial Médica Panamericana.
Olson, J. y Zanna, M. (1993). Attitudes and attitude change. Annual Review of Psychology, 44(1), 117-154.
Pérez, E. y Camejo, D. (2009). Síntesis gráfica de supervisión educativa (aula abierta). Madrid, España: Editorial La Muralla.
Ramírez, J. (2002). Planificar en Educación Física. Barcelona, España: INDE
Reinfeld, B., y Rojas, T. (2005). Reflexiones sobre la apatía. Archivos venezolanos de Psiquiatría y Neurología, 51(105), 19-25.
Repetto, E., Beltrán, S., Garay-Gordovil, A, y Pena, M. (2006). Validación del inventario de competencias socioemocionales -importancia y presencia-" (ICS-I; ICS-P) en estudiantes de ciclos formativos y de universidad. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 17(2), 213-223.
Robbins, S. y DeCenzo, D. (2009). Supervisión (5ta ed.). México: Pearson Educación.
Rodríguez, M. (2014). Actitud de servicio del docente universitario ante la integración de las tecnologías de información y comunicación. Tesis de Maestría. Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín. Venezuela.
Sanz, M. (2010). Competencias cognitivas en Educación Superior. Madrid, España: Narcea Ediciones.
Silva, C. y Salinas, M. (2007). Modelos de Regresión y Correlación. Revista Ciencia y Trabajo, (22), 185-189.
Spearman, C. (1910). Correlation calculated from faulty data. British Journal of Psychology, 3(2), 271-295.
Summers, D. (2006). Administración de la Calidad. México: Pearson Educación
Tobón, S. (2005). Formación basada en competencias: Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Bogotá, Colombia: ECOE.
Torres, J. (2009). Gestión directiva en la aplicabilidad de la educación intercultural bilingüe en instituciones educativas. Tesis de Maestria. Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín. Venezuela.
Vezub, L. y Alliaud, A. (2012). El acompañamiento pedagógico como estrategia de apoyo y desarrollo profesional de los docentes noveles. Aportes conceptuales y operativos para un programa de apoyo a los docentes principiantes de Uruguay. Organización de Estados Iberoamericanos.
Vieytes, R. (2004). Metodología de la Investigación en Organizaciones, Mercado y Sociedad. Epistemología y Técnicas. Buenos Aires, Argentina: Editorial de las Ciencias.