Competences of the Sports Teacher and Attitude of Service in Educational Institutions

Main Article Content

Larry Jhon Calles Vence
Kleeder José Bracho Pérez

Abstract

The aim of the article was to determine the relationship between sports teacher competencies and their service attitude. The research was descriptive and not experimental. To the population represented by 24 executives and 26 teachers of Instituciones Educativas Primarias Bolivarianas del Municipio Mara, Estado Zulia, a 39 items – questionnaire (alpha cronbach coefficient = 0.92)   was applied, previously it was  validated by five experts. The descriptive statistical analysis of the data was carried out, allowing the analysis and discussion by dimensions and indicators. Managers and teachers affirm that they do not go beyond what work schedules suggest, they scarcely maintain commitments to organizational development and reflect little on the consequences of the acts they perform.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Calles Vence , L. J. ., & Bracho Pérez, K. J. (2019). Competences of the Sports Teacher and Attitude of Service in Educational Institutions. PODIUM, (36), 55–72. https://doi.org/10.31095/podium.2019.36.4
Section
Scientific articles
Author Biographies

Larry Jhon Calles Vence , Universidad Dr. Rafael Belloso Chacin

Maestría en Ciencias de la Educación, Universidad Dr. Rafael Belloso Chacin. Investigador de la Universidad Dr. Rafael Belloso Chacin – Venezuela

Kleeder José Bracho Pérez, Universidad de Pamplona

Doctor en Ciencias de la Educación, Universidad Dr. Rafael Belloso Chacin. Docente e investigador de la Universidad de Pamplona – Colombia

References

Alles, M. (2009). Desempeño por competencias: evaluación de 360º (8va ed.). Buenos Aires, Argentina: Granica S.A.

Alles, M. (2009). Selección por competencias. Edición ilustrada (4ta ed.). Buenos Aires, Argentina: Ediciones Granica S.A.

Álvarez, C. (1985). Preparación Física del Fútbol Basada en el Atletismo. Madrid, España: S.L. Gymnos.

Arias, F.G. (2006). El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica (5ta ed.). Caracas, Venezuela: Episteme, C.A.

Bavaresco, A. (2008). Las técnicas de la investigación: Manual para la elaboración de tesis, monografías, informes (6ta ed.). Maracaibo, Venezuela: Universidad Del Zulia.

Bracho, K. (2019). Competencias Investigativas del Docente para el Fortalecimiento de su Praxis Pedagógica. Revista Educare, 23(1), 188-201.

Campbell, D.T. (1963). Social attitudes and other acquired behavioral dispositions. En S. Koch (Ed.), Psychology: A study of a Science (Vol. 6, pp 94-172). New York, NY: McGraw-Hill.

Chávez, N. (2007). Introducción a la investigación educativa (4ta ed). Maracaibo, Venezuela: Talleres Gráfica González, C.A.

Chiavenato, I. (2006). Introducción a la teoría general de la administración (7ma ed). DF- México, México: Mc-Graw Hill Interamericana Editores S.A.

Dawes, M. (1983). Fundamentos y técnicas de medición de actitudes. México: Editorial Limusa.

Edvinsson, L. y Malone, M. (2007). El capital intelectual cómo identificar y calcular el valor de los recursos intangibles de su empresa. Barcelona, España: Ediciones Gestión 2000.

González, Z. (2010). Estrategias motivacionales para el fortalecimiento de la organización deportiva. Especialista en Administración Deportiva. Tesis de Especialista. Universidad Del Zulia, Venezuela.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2008). Metodología de la Investigación (5ta ed.) México. D.F., México: McGraw – Hill Interamericana S.A.

Isaza, M. (2010). Educación Fisica. Parte I: Conceptos básicos. Ministerio de Educación Nacional, República de Colombia.

López, N., Montes, J. y Vázquez, C. (2007). Cómo gestionar la innovación en las pymes. Catálogo general. La Coruña, España: Netbiblo.

Maduro, N. (2013). Segundo Plan Socialista de Desarrollo Económico y Social de la Nación, 2013-2019. República Bolivariana de Venezuela.

Mendoza, R. (2015). Competencias del director y docente en Instituciones Educativas de Colombia y Venezuela. Tesis de Maestria. Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín.

Morales, C. (2007). La Educación Bolivariana una Perspectiva Social. Universidad Central de Venezuela. Facultad de Humanidades y Educación. División de Postgrado. Caracas – Venezuela.

Bohlander, G.W., Snell, S.A., y Morris, S. S. (2017). Administración de Recursos Humanos (17ava ed.). México DF, México: Cengage Learning.

Myers, D. (2005). Psicología (7ma ed.). Madrid, España: Editorial Médica Panamericana.

Olson, J. y Zanna, M. (1993). Attitudes and attitude change. Annual Review of Psychology, 44(1), 117-154.

Pérez, E. y Camejo, D. (2009). Síntesis gráfica de supervisión educativa (aula abierta). Madrid, España: Editorial La Muralla.

Ramírez, J. (2002). Planificar en Educación Física. Barcelona, España: INDE

Reinfeld, B., y Rojas, T. (2005). Reflexiones sobre la apatía. Archivos venezolanos de Psiquiatría y Neurología, 51(105), 19-25.

Repetto, E., Beltrán, S., Garay-Gordovil, A, y Pena, M. (2006). Validación del inventario de competencias socioemocionales -importancia y presencia-" (ICS-I; ICS-P) en estudiantes de ciclos formativos y de universidad. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 17(2), 213-223.

Robbins, S. y DeCenzo, D. (2009). Supervisión (5ta ed.). México: Pearson Educación.

Rodríguez, M. (2014). Actitud de servicio del docente universitario ante la integración de las tecnologías de información y comunicación. Tesis de Maestría. Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín. Venezuela.

Sanz, M. (2010). Competencias cognitivas en Educación Superior. Madrid, España: Narcea Ediciones.

Silva, C. y Salinas, M. (2007). Modelos de Regresión y Correlación. Revista Ciencia y Trabajo, (22), 185-189.

Spearman, C. (1910). Correlation calculated from faulty data. British Journal of Psychology, 3(2), 271-295.

Summers, D. (2006). Administración de la Calidad. México: Pearson Educación

Tobón, S. (2005). Formación basada en competencias: Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Bogotá, Colombia: ECOE.

Torres, J. (2009). Gestión directiva en la aplicabilidad de la educación intercultural bilingüe en instituciones educativas. Tesis de Maestria. Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín. Venezuela.

Vezub, L. y Alliaud, A. (2012). El acompañamiento pedagógico como estrategia de apoyo y desarrollo profesional de los docentes noveles. Aportes conceptuales y operativos para un programa de apoyo a los docentes principiantes de Uruguay. Organización de Estados Iberoamericanos.

Vieytes, R. (2004). Metodología de la Investigación en Organizaciones, Mercado y Sociedad. Epistemología y Técnicas. Buenos Aires, Argentina: Editorial de las Ciencias.