Parenting Styles on Academic Performance
Main Article Content
Abstract
This research allowed us to explore the influence of parenting styles on academic performance, through the application of the Scale of Affection - Norms and Requirements (Bersabé, Fuentes, y Motrico, 2001) to a sample of 100 parents and 100 students of the ninth year of Basic Education. The way in which children perceive their parents in terms of the education they receive was identified, as well as the application, compliance with norms and aspects inherent in family coexistence, while parents evaluated the way in which they educate their children. The analysis of the data corresponding to the parenting styles and the academic reports of the average grades of the students revealed that there is no apparent relationship between the ranges of grades obtained by the students and their parenting styles.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When an article is approved, the author or authors keep the rights or authorship and cede to PODIUM the right to be the first able to edit it, reproduce it, exhibit it and communicate it by printed or electronica media.
In order to reinforce our open access policy, PODIUM journal is published under a license named “Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0)”. This license allows sharing (copying and redistributing the material in any means or format) and adapting (re-mixing, transforming, and creating starting from the material). Corresponding credits must be given and no commercial use of the materials is allowed.
Partial or complete reproduction of articles published in PODIUM is authorized, as long as the author is appropriately cited as the source and the reproduction has no commercial purposes.
References
Ballenato, G. (2007). Educar sin gritar. Padres e hijos: ¿convivencia o supervivencia? Madrid: La Esfera de los Libros.
Baumrind, D. (1967). Child care practices anteceding three patterns of preschool behavior. Genetic Psychology Monographs, 75(1), 43-88.
Bersabé, R., Fuentes, M. J., y Motrico, E. (2001). Análisis psicométrico de dos escalas para evaluar estilos educativos parentales. Psicothema, 13(4), 678-684.
Bolívar, A. (2006). Familia y Escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, (339), 119-146.
Darling, N., y Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An integrative model. Psychological Bulletin, 113(3), 487-497.
Espinal, I., Gimeno, A., y González, F. (2006). El enfoque sistémico en los estudios sobre la familia. Revista Internacional de Sistemas, 14, 1-14.
Garbanzo, G. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Educación, 31(1), 43-63.
Gaspar, A. (2016). Familia, Sicoética y Valores. Loja: EDILOJA.
Martínez-Otero, V. (1997). Los adolescentes ante el estudio: Causas y consecuencias del rendimiento académico. Madrid: Editorial Fundamentos.
Martínez, M., Álvarez, B., y Fernández, A. (2009). Orientación Familiar: contextos, evaluación e intervención. Madrid: Sanz y Torres.
Minuchin, S. (2009). Familias y terapia familiar. Barcelona: Editorial Gedisa.
Moldes, P., y Cangas, A. J. (2011). La comunicación entre padres e hijos. Málaga: Editorial Arguval.
Molina, M. L. (2015). Valoración de los criterios referentes al rendimiento académico y variables que lo puedan afectar. Revista Médica Electrónica, 37(6), 617-626.
Montero, E., y Villalobos, J. (2007). Factores institucionales, pedagógicos, psicosociales y sociodemográficos asociados al rendimiento académico en la Universidad de Costa Rica: un análisis multinivel. Revista electrónica de investigación y evaluación educativa, 13(2), 215-234.
Pereyra, M., Oros, L., Sicalo, P., y Robles, A. (2017). La familia que soñé. Buenos Aires: Asociación Casa Editora Sudamericana.
Raya, A. (2009). Estudio sobre los estilos educativos parentales y su relación con los trastornos de conducta en la infancia. [Tesis Doctoral]. Universidad de Córdoba.
Sánchez, Y. (2001). Vygotski, Piaget y Freud: A propósito de la socialización. Enunciación, 6(1), 29-34.
Solano, L. (2015). Rendimiento académico de los estudiantes de secundaria obligatoria y su relación con las aptitudes mentales y las actitudes ante el estudio. [Tesis]. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).
Torío, S., Peña, J., y Rodríguez, M. (2008). Estilos educativos parentales: revisión bibliográfica y reformulación teórica. Teoría de la Educación, 20, 151-178.
Valdés, Á. (2007). Familia y desarrollo: intervenciones en terapia familiar. México: Editorial El Manual Moderno.