Satisfaction with Upper Education Quality
Main Article Content
Abstract
This article´s aims is to analyze university students’ degree of satisfaction in an upper education program. SEUE survey, which was prepared by Gento-Palacios y Vivas-Garcia (2003), was given to 200 seventh and eighth semester students; this survey consisted of 93 items and 10 variables. The study used a quantitative methodology and a descriptive design. The main findings reflect that groups II, IV, VII and X, show satisfactory scores with respect to the median, while groups I and VI, show scores that are not very satisfactory with respect to the median and groups III and IX show very satisfactory scores with respect to the median. The conclusion is that it is imperative to measure educational processes in order to improve program conditions.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When an article is approved, the author or authors keep the rights or authorship and cede to PODIUM the right to be the first able to edit it, reproduce it, exhibit it and communicate it by printed or electronica media.
In order to reinforce our open access policy, PODIUM journal is published under a license named “Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0)”. This license allows sharing (copying and redistributing the material in any means or format) and adapting (re-mixing, transforming, and creating starting from the material). Corresponding credits must be given and no commercial use of the materials is allowed.
Partial or complete reproduction of articles published in PODIUM is authorized, as long as the author is appropriately cited as the source and the reproduction has no commercial purposes.
References
Arciniegas Ortiz, J. A., y Mejías Acosta, A. A. (2017). Percepción de la calidad de los servicios prestados por la Universidad Militar Nueva Granada con base en la escala Servqualing, con análisis factorial y análisis de regresión múltiple. Comuni@cción, 8(1), 26-36.
Aguilera García, J. L. (2010). La tutoría en la universidad: selección, formación y práctica de los tutores: ajustes para la UCM desde el Espacio Europeo de Educación Superior (Doctoral dissertation, Universidad Complutense de Madrid, Servicio de Publicaciones). https://eprints.ucm.es/10147/
Alcántar Enríquez, V. M., Maldonado-Radillo, S. E., & Arcos Vega, J. L. (2012). Medición Del Clima Laboral Requerido Para Asegurar La Efectividad Del Sistema De Gestión De Calidad. Revista Internacional Administración & Finanzas, 5(3), 55-68.
Álvarez Botello, J., Chaparro Salinas, E., y Reyes Pérez, D. (2015). Estudio de la Satisfacción de los Estudiantes con los Servicios Educativos Brindados por Instituciones de Educación Superior del Valle de Toluca. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 13(2), 5-26.
Arancibia Carvajal, S., Donoso Pérez, M., Montenegro Iturra, E., y Díaz Farías, A. (2014). Un modelo para apoyar la gestión de proyectos de inversión en infraestructura escolar. In the twelfth Latin American and Caribbean conference for engineering and technology (LACCEI 2014). Julio 22-24, 2014, Guayaquil-Ecuador.
Bernal, D., Martínez, M., Parra, A., y Jiménez, J.L. (2015). Investigación Documental Sobre Calidad De La Educación En Instituciones Educativas Del Contexto Iberoamericano. Entramados- Educación y Sociedad, 2(2), 107- 124.
Bernate, J., Fonseca, I., y Betancourt, M. (2019). Impacto de la actividad física y la práctica deportiva en el contexto social de la educación superior. Retos, 37(37), 742-747.
Bianchetti, A. F. (2017). Calidad educativa: concepciones y debate. Revista electrónica de investigación educativa, 19(1), 1-3. Recuperado en 09 de junio de 2020, de
Brea, L. M. (2014). Factores determinantes del sentido de pertenencia de los estudiantes de Arquitectura de la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra, Campus Santo Tomás de Aquino (Doctoral dissertation), Universidad de Murcia.
Cadena-Badilla, M., Mejías Acosta, A., Vega-Robles, A., y Vásquez Quiroga, J. (2016). La satisfacción estudiantil universitaria: análisis estratégico a partir del análisis de factores. Industrial Data, 18(1), 9-18.
Camacho, Á. S., & Delgado Noguera, M. Á. (2002). Educación física y estilos de enseñanza: análisis de la participación del alumnado desde un modelo socio-cultural del conocimiento escolar (Vol. 23). Inde Publicaciones.
Clemenza, C., Ferrer, J., y Pelekais, C. (2005). La calidad como elemento competitivo en las Universidades. Revista de Artes y Humanidades UNICA,(14), 55-83.
Contreras, K., Caballero, C., Palacio, J., y Pérez, A. M. (2008). Factores asociados al fracaso académico en estudiantes universitarios de Barranquilla (Colombia). Psicología desde el Caribe, (22), 110-135.
Dos Santos, M.. (2016). Calidad y satisfacción: El caso de la Universidad de Jaén.. Revista de la educación superior, 45(178), 79-95. https://dx.doi.org/10.1016/j.resu.2016.02.005
Fernández-Abascal, E. G., y Jiménez Sánchez, M. P. (2010). Psicología de la emoción. Editorial Universitaria Ramón Areces.
García-Rangel, E. G., García Rangel, A. K., y Reyes Angulo, J. A. (2014). Relación maestro alumno y sus implicaciones en el aprendizaje. Ra Ximhai, 10(5), 279-290.
Gento-Palacios, S., y Vivas-García, M. (2003). El SEUE: un instrumento para conocer la satisfacción de los estudiantes universitarios con su educación. Acción pedagógica, 12(2), 16-27.
Guzmán, J. C. (2011). La calidad de la enseñanza en educación superior ¿Qué es una buena enseñanza en este nivel educativo? Perfiles educativos, 33, 129-141..
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación (5ta. edición). México DF: McGraw-Hill Educación.
Mejías, A., y Martínez, D. (2009). Desarrollo de un instrumento para medir la satisfacción estudiantil en educación superior. Docencia Universitaria, 10(2), 29-47.
Orozco Cruz, J. C., Olaya Toro, A., y Villate Duarte, V. (2009). ¿Calidad de la educación o educación de calidad? Una preocupación más allá del mercado. Revista Iberoamericana de educación, (51), 161-181.
Salazar Yépez, W., y Cabrera-Vallejo, M. (2016). Diagnóstico de la calidad de servicio, en la atención al cliente, en la Universidad Nacional de Chimborazo - Ecuador. Industrial Data, 19(2) ,13-20.
Surdez, E. G., Sandoval, M. C., y Lamoyi, C. L. (2018). Satisfacción estudiantil en la valoración de la calidad educativa universitaria. Educación y Educadores, 21(1), 9-26. Doi: https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.1.1
Urrea, P., Bernate, J., Fonseca, I., y Martínez, A. (2018). Impacto social de los graduados de la Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deporte UNIMINUTO. Educación Física Y Ciencia, 20(2), e050. https://doi.org/10.24215/23142561e050
Vega Cantor, R. (2014). Educational quality a neoliberal notion, own of pedagogical Darwinism. Revista Integra Educativa, 7(2), 113-125.
Villarruel Fuentes, M. (2010). Calidad en la educación superior: Un análisis reflexivo sobre la gestión de sus procesos en los Centros Educativos de América. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(5), 110-118.