Educational Coaching: Behavioral Transformation in High School Students
Main Article Content
Abstract
This work aims to analyze the effect that educational coaching has on the behavior of high school students from a private high school in Guayaquil. This study required Psychology professionals, certified in Coaching. The research presents a qualitative approach, with an experimental design of a longitudinal case study. One of the tools used was the GOAL, which allows achieving an adaptation of objectives of the subject who applies it. The sample consisted of those students who are in the last three high school years; they are between 15/17 years old and have a significant drop in their behavioral indices. The outcome showed a significant behavioral improvement, optimized in 20%. As a conclusion, this methodology tends to unleash the student´s potential, achieving a positive behavioral transformation.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When an article is approved, the author or authors keep the rights or authorship and cede to PODIUM the right to be the first able to edit it, reproduce it, exhibit it and communicate it by printed or electronica media.
In order to reinforce our open access policy, PODIUM journal is published under a license named “Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0)”. This license allows sharing (copying and redistributing the material in any means or format) and adapting (re-mixing, transforming, and creating starting from the material). Corresponding credits must be given and no commercial use of the materials is allowed.
Partial or complete reproduction of articles published in PODIUM is authorized, as long as the author is appropriately cited as the source and the reproduction has no commercial purposes.
References
Referencias
Alvarenga, C., Conceiçao, C., Viggiani, S., Moreno, L., y Spina, E. (2019). A Janela de Johari como ferramenta de análise da privacidade de dados pessoais. Ciencia da información, 48(1), 79-93. Obtenido de http://revista.ibict.br/ciinf/article/download/4250/4100/
Álvarez, L., Izquierdo, L., Gudiño, L., y Macías, M. (2018). Coaching educativo: desarrollo de competencias en el educando de nivel superior. INNOVA Research Journal, 3(11), 169-182. doi:https://doi.org/10.33890/innova.v3.n11.2018.804
Álvarez-Silva, L. (2018). Relaciones Humanas laborales. PODIUM, (34), 89-92. doi:https://doi.org/10.31095/podium.2018.34.7
Álvarez-Silva, L., Estrella-Marín, B., y Rosas-Baldeón, M. (2018). Rol del Psicólogo Organizacional en la gestión de Talento. PODIUM, (33), 79-90. doi:https://doi.org/10.31095/podium.2018.33.8
Baquero, J., y Rodríguez, M. (2016). La relación entre el proceso de autorregulación y el proceso de coaching. Universitas Psychologica, 15(1), 15-25. doi:http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-1.rpap
Bécart, A., y Ramírez, J. (2016). Fundamentos del coaching educativo: caracterización, aplicaciones y beneficios desde los cuatro pilares del saber. Plumilla Educativa, 18(2), 344-361. doi:http://dx.doi.org/10.30554/plumillaedu.18.1973.2016
Biesta, G., y Safstrom, C. (2018). Un manifiesto por la educación. Praxis Educativa, 22(2), 20-36. doi:http://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220203
Encinas, F., y Cavazos, J. (2016). Validación de la escala de comportamiento ciudadano de consumidores de servicios educativos. Contaduría y Administración, 61(4), 649-665. doi:DOI: 10.1016/j.cya.2016.03.001
Fuentes, A., y Collado, J. (2019). Fundamentos epistemológicos transdisciplinares de educación y neurociencia. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación(26), 83-113. doi:https://doi.org/10.17163/soph.n26.2019.02.
Galarsi, M., Medina, A., Ledezma, C., y Zanin, L. (2011). Comportamiento, historia y evolución. Fundamentos en Humanidades, XII(24), 89-123. Obtenido de http://fundamentos.unsl.edu.ar/pdf/articulo-24-89.pdf
Galloso, S. (2019). Coaching educativo en la adaptación conductual de estudiantes de una institución educativa privada de Trujillo (Tesis de Postgrado). Trujillo: UCV. Obtenido de https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/32772
García-Naveira, A. (2013). Aplicación profesional del coaching en el deporte: un estudio de caso único. Cuadernos de Psicología del Deporte, 13(2), 101-112. Obtenido de https://revistas.um.es/cpd/article/view/180491/151351
Griffin, R., Phillips, J., y Stanley, G. (2017). Comportamiento organizacional, Administración de personas y organizaciones (12 ed.). México: Cengage Learning Editores S.A.
Hernández Sampieri, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación (6 ed.). México: McGraw-Hill. Recuperado el 07 de 12 de 2020
Incháustegui, J. (2019). La base teórica de las competencias en educación. Educere, 23(74), 57-67. Obtenido de http://epublica.saber.ula.ve/index.php/educere/article/view/13803
Jiménez, S., Serrano, H., y Yance, C. (2017). Implementación de un programa de coaching para colaboradores de una PYME comercializadora de productos alimenticios. PODIUM, (27), 45–63. doi:https://doi.org/10.31095/podium.2015.27.3
Ministerio de Educaciòn del Ecuador. (2017). Ley organìca de educaciòn intercultural . Quito: Lexus.
Ramos, E., Sierra, B., y Roces, C. (2019). Ámbitos de aplicación del Coaching educativo: una revisión bibliográfica del periodo 2013-17. Educatio Siglo XXI, 37(2), 223-244. doi:https://doi.org/10.6018/educatio.387091
Rodríguez, L., y Lombana, A. (2015). Herramienta coaching como factor motivacional en la implementación de la NTC ISO 9001:2008 en el área de biblioteca de la Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud (FUCS). SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión, 7(2), 61-71. doi:https://doi.org/10.15332/s2145-1389.2015.0002.04
Ruiz, M., Boada, J., Merino, E., y Ficapal, P. (2014). Una experiencia de coaching en estudiantes unversitarios. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 515-518. doi:https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v4.638
Sánchez, B., y Boronat, J. (2014). Coaching educativo: modelo para el desarrollo de competencias intra e interpersonales. Educación XX1, 221-242. doi:https://doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10712
Sans, M. (2012). ¿Qué es el coaching? Sus Orígenes, definición, distintas metodologías y principios básicos de actuación de un coach. Revista de investigación 3Ciencias, 1-11. Obtenido de https://www.3ciencias.com/wp-content/uploads/2012/06/3.Que-es-Coaching.pdf
Souza, M., Posada, S., y Lucio, P. (2019). Neuroeducación: una propuesta pedagógica para la educación infantil. Revista Análisis, 51(94), 159-179. doi:https://doi.org/10.15332/s0120-8454.2019.0094.08
Urgilés, L., Erazo, J., y Narvaez, C. (2019). El coaching y la productividad laboral en la Cooperativa de Ahorro y Crédito de la Pequeña Empresa Biblián Ltda. KOINONIA, 4(1), 408-435. doi:10.35381/r.k.v4i1.463
Vásquez, O., Mestanza, B., y Alarcón, R. (2016). Características morfométricas, comportamiento higiénico y agresividad de abejas criollas Apis mellifera sp. UCV-HACER. Revista de Investigación y Cultura, 5(1), 16-23. doi:https://doi.org/10.18050/ucv-hacer.v5i1.956
Whitmore, J. (2003). Coaching: el método para mejorar el rendimiento de las personas. Barcelona: Paidos empresa.
Yuste, F. (2017). Herramientas de Coaching personal (4 ed.). Bilbao: Desclée de Brouwer.