Bibliometric analysis in English language teaching and learning
Main Article Content
Abstract
The purpose of this paper is the bibliometric analysis of the journals indexed in SciELO in the area of teaching and learning English as a second language. The journals searched were: How, Profile, and Colombian Applied Linguistics Journal. The search for information made it possible to compare different bibliometric indicators. Although it is true that the results of this research show that scientific production in the field is abundant, varied in terms of thematic lines, and collaborative, it is only reported in three journals indexed in SciELO; however, other research that reports on the scientific production on the teaching of English as a second language, all the scientific production published in journals indexed in SciELO is made invisible. Since most of the publications in the journals studied are by Latin American authors, it is evident that in other productions the region's research in the field is being ignored.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When an article is approved, the author or authors keep the rights or authorship and cede to PODIUM the right to be the first able to edit it, reproduce it, exhibit it and communicate it by printed or electronica media.
In order to reinforce our open access policy, PODIUM journal is published under a license named “Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0)”. This license allows sharing (copying and redistributing the material in any means or format) and adapting (re-mixing, transforming, and creating starting from the material). Corresponding credits must be given and no commercial use of the materials is allowed.
Partial or complete reproduction of articles published in PODIUM is authorized, as long as the author is appropriately cited as the source and the reproduction has no commercial purposes.
References
Alcántara, S. (2013). Funciones de la universidad: formación, inclusión, vinculación y gobernabilidad. Universidades, (57), 4.
Alonso-Arroyo, A., Bolaños-Pizarro, M., González-Alcaide, G., Villamón, M., & Aleixandre-Benavent, R. (2010). Análisis de género, productividad científica y colaboración de las profesoras universitarias de Ciencias de la Salud en la Comunidad Valenciana (2003-2007). Revista Española de Documentación Científica, 33(4), 624-642. https://doi.org/10.3989/redc.2010.4.764
Borrell, C., Vives-Cases, C., Domínguez-Berjón, M. F., & Álvarez-Dardet, C. (2015). Las desigualdades de género en la ciencia: Gaceta Sanitaria da un paso adelante. Gaceta Sanitaria, 29(3), 161-163. http://dx.doi.org/10.1016/j.gaceta.2015.03.005
Chávez-Zambrano, M. X., Saltos-Vivas, M. A., & Saltos-Dueñas, C. M. (2017). La importancia del aprendizaje y conocimiento del idioma Inglés en la enseñanza superior. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 3(3), 759-771. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v3i3%20mon.707
Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica de Chile - CONICYT. (2017). Diagnóstico Igualdad de Género en Ciencia, Tecnología e Innovación en Chile. https://www.conicyt.cl/wp-content/uploads/2015/03/Diagnostico-Equidad-de-Genero-en-CTI-MESA-CONICYT_2017.pdf
Cortés, D. (2007). Medir la producción científica de los investigadores universitarios: La bibliometría y sus límites. Revista de la Educación Superior, 36(142), 43-65.
Cronquist, K., & Fiszbein, A. (2017). El aprendizaje del inglés en América Latina. Pearson.
De Bellis, N. (2009). Bibliometrics and citation analysis: from the science citation index to cybermetrics. Scarecrow Press.
Francisco José de Caldas District University. (2022). Colombian Applied Linguistics Journal: About the journal. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/calj
Ganga, F., Castillo, J., & Pedraja-Rejas, L. (2016). Factores implicados en la publicación científica: una revisión crítica. Ingeniare. Revista Chilena de Ingeniería, 24(4), 615-627. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052016000400007
Giner-Soriano, M., López-Pereiro, O., Zabaleta del Olmo, E., Pons-Vigués, M., Morros, R., & Gómez-Lumbreras, A. (2020). Análisis bibliométrico de la autoría femenina en artículos originales en la revista ATENCIÓN PRIMARIA. Atención Primaria, 53(1), 12-18. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2019.11.002
González, F., & Osca-Lluch, J. (2018). Desigualdad de género en órganos directivos y producción científica de las revistas iberoamericanas de psicología de mayor visibilidad internacional. Revista Española De Documentación Científica, 41(3), e211. https://doi.org/10.3989/redc.2018.3.1506
Gorbea, S. (2016). Una nueva perspectiva teórica de la bibliometría basada en su dimensión histórica y sus referentes temporales. Investigación Bibliotecológica, 30(70), 11-16. http://dx.doi.org/10.1016/j.ibbai.2016.10.001
Gregorio-Chaviano, O., Limaymanta, C. H., & López-Mesa, E. K. (2020). Análisis bibliométrico de la producción científica latinoamericana sobre COVID-19. Biomédica, 40(2), 104-115. https://doi.org/10.7705/biomedica.5571
Holden, G., Rosenberg, G., & Barker, K. (2005). Tracing thought through time and space: A selective review of bibliometrics in social work. Social Work in Health Care, 41(3-4), 1-34. https://doi.org/10.1300/J010v41n03_01
Martínez, R., Martínez, A., & Rodríguez, M. (2019). Sistematización Teórica sobre la Identificación Temática desde los Estudios Métricos de la Información. Revista Publicando, 6(20), 12-23.
Mendoza, S., & Paravic, T. (2006). Origen, clasificación y desafíos de las revistas científicas. Investigación y Postgrado, 21(1), 49-75.
Michán, L., & Muñoz, I. (2013). Cienciometría para ciencias médicas: definiciones, aplicaciones y perspectivas. Investigación en Educación Médica, 2(6), 100-106. https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72694-2
Ministerio de Ciencia, Tecnología, Conocimiento e Innovación. (2020). Radiografía de género en ciencia, tecnología conocimiento e innovación. División de Estudios y Estadísticas-Gobierno de Chile.
Pérez, S., & Castaño, R. (2016). Funciones de la Universidad en el siglo XXI: humanística, básica e integral. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 191-199.
Profile Research Group. (2020). Profile: Issues in Teachers’ Professional Development: About the journal. DOI: 10.15446/profile
Reyes, A., Olate, Y., & Godoy, C. (2019). Análisis bibliométrico de la producción científica de la Revista Actividad Física y Ciencias durante el período 2009-2018. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 20(2), 1-25. http://doi.org/10.29035/rcaf.20.2.9
Reyes, A., & Moraga, R. (2020). Criterios de selección de una revista científica para postular un artículo: breve guía para no ’quemar’ un paper. Sophia, 16(1), 93-109. https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.1i.977
Rodríguez-García, A. M., Fernández, M. A., y Moreno, A. (2019). Evolución científica de la enseñanza de lenguas en el contexto universitario (1900-2019). Texto Livre. Linguagem e Tecnologia, 12(3), 16-36. http://doi.org/10.17851/1983-3652.12.3.16-36
Carvalho, S.C., Medina, C., & Dias, L. (2018). Mujeres en el mundo de la ciencia y publicación científica. Cadernos de Saúde Pública, 34(3), 1-3.
Solano, E., Castellanos, S. J., López, M. M., & Hernández, J. I. (2009). La bibliometría: una herramienta eficaz para evaluar la actividad científica postgraduada. Revista Electrónica de las Ciencias Médicas en Cienfuegos, 7(4), 59-62.
Subramanyam, K. (1983). Bibliometric studies of research collaboration: A review. Journal of Information Science, 6(1), pp. 33-38. https://doi.org/10.1177/016555158300600105
The Colombian Association of Teachers of English. (2022). How, Colombia Journal for English Teachers: About the journal. https://www.howjournalcolombia.org/index.php/how
Tomás-Casterá, V., Sanz-Valero, J., & Wanden-Berghe, C. (2010). Estudio bibliométrico de la producción científica y uso de la revista chilena de nutrición a través de la red SciELO (2002 a 2007). Revista Chilena de Nutrición, 37(3), 300-339. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-75182010000300008
Tomás-Gorriz, V., & Tomás-Casterá, V. (2018). La Bibliometría en la evaluación de la actividad científica. Hospital a Domicilio, 2(4), 145-163. http://doi.org/10.22585/hospdomic.v2i4.51
Xian, Z. (2019). A bibliometric analysis of second language acquisition between 1997 and 2018. Studies in Second Language Acquisition, 42(1) 199-222. https://doi.org/10.1017/S0272263119000573