Microenterprise innovation under challenging environments. Case: Gastronomic sector of Itapúa - Paraguay
Main Article Content
Abstract
The research objective was to identify the innovations implemented in micro-enterprises in the gastronomic sector of Itapúa (Paraguay) because of the COVID-19 pandemic. Data from 41 microenterprises were collected through a questionnaire, and a correlational statistical analysis was performed, which showed that the orientation towards a culture of innovation based on process, product, marketing, and technology as strategies made it possible to face the limitations caused by the COVID-19 pandemic, achieving faster adaptation processes. The results have theoretical implications in understanding innovation as a strategy to overcome adverse situations in the gastronomic sector and provide guidance for its application to these companies to improve their adaptation and development processes in the face of changing conditions in providing their services.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When an article is approved, the author or authors keep the rights or authorship and cede to PODIUM the right to be the first able to edit it, reproduce it, exhibit it and communicate it by printed or electronica media.
In order to reinforce our open access policy, PODIUM journal is published under a license named “Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC-BY-NC 4.0)”. This license allows sharing (copying and redistributing the material in any means or format) and adapting (re-mixing, transforming, and creating starting from the material). Corresponding credits must be given and no commercial use of the materials is allowed.
Partial or complete reproduction of articles published in PODIUM is authorized, as long as the author is appropriately cited as the source and the reproduction has no commercial purposes.
References
Angelini, M. L., García-Carbonell, A., y Martínez-Alzamora, N. (2017). Estudio de correlación entre la simulación telemática y las destrezas lingüísticas en inglés. Revista electrónica de investigación educativa, 19(1), 141-156.
Báez, J. F., y Zamora, J. (2014). La influencia de la corrupción sobre el derecho a una educación de calidad. Un estudio de correlación. Prolegómenos, 17(33), 123-142.
Bernal, C. (2010). Metodología de la Investigación. Administración, Economía, Humanidades y Ciencias Sociales (3era edición). Pearson Educación.
Brites, W. (2019). Taller del estudio del efecto de grandes proyectos de desarrollo de sociedad. Memoria del V Encuentro de Investigación de Ciencias Jurídicas, Humanas y Sociales. CONACYT.
Burns, T., y Stalker, G. (1961). The Management of Innovation. Tavistock.
Caballero, C. J. (2018). Percepción pública de la ciencia, indicadores y percepción de la ciencia en Paraguay. CONACYT.
Desyllas, P., Miozzo, M., Lee, H., y Miles, I. (2018). Capturing Value from Innovation in Knowledge-Intensive Business Service Firms: The Role of Competitive Strategy. British Journal of Management, 29(4), 769-795. https://doi.org/10.1111/1467-8551.12273
Esteche, E., Gerhard Wasmuth, Y., y Venialgo Figueredo, M. (2020). Las tradiciones organizacionales, culturales y el financiamiento como factores influyentes en las etapas de iniciales y de crecimiento de los emprendimientos en la ciudad de Encarnación. Revista Argentina de Investigación en Negocios, 6(1), 85-96.
Flores, M. (2015). La innovacion como cultura organizacional sustentada en procesos humanos. Revista Venezolana de Gerencia, 20(70), 355-371.
Gobiernos Municipal de Encarnación. (2021a). Conforman la primera Asociación de Gastronómicos de Encarnación. https://encarnacion.gov.py/conforman-la-primera-asociacion-de-gastronomicos-de-encarnacion/
Gobiernos Municipal de Encarnación. (2021b). Impulsan acciones para reactivar el circuito comercial. https://encarnacion.gov.py/impulsan-acciones-para-reactivar-el-circuito-comercial/
González Alonso, J. A., y Pazmiño Santacruz, M. (2015). Cálculo e interpretación del Alfa de Cronbach para el caso de validación de la consistencia interna de un cuestionario, con dos posibles escalas tipo Likert. Revista Publicando, 2(2), 62-77.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación (5ta edición). McGraw-Hill.
INE. (2022). Censo Económico Nacional 2011. https://www.ine.gov.py/default.php?publicacion=20
Kahn, K. B. (2018). Understanding innovation. Business Horizons, 61(3), 453-460. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.01.011
Lind, D. A., Marchal, W. G., Wathen, S. A., Obón León, M. D. P., y León Cárdenas, J. (2012). Estadística aplicada a los negocios y la economía. McGraw-Hill/Interamericana Editores.
Ministerio de Salud Pública y Bienestar Social - MSBS. (2020). Instructivo para locales comerciales. https://www.mtess.gov.py/application/files/6115/8991/5973/Instructivo_para_locales_comerciales.pdf
Nelson R., y Winter, S. (1982). An Evolutionary Theory of Economic Change. The Belknap Press of Harvard University Press.
O'Brien, E., Clifford, S., y Southern, M. (2010). Knowledge Management for Process, Organizational and Marketing Innovation: Tools and Methods: Tools and Methods. IGI Global.
OCDE y Eurostat. (2006). Manual d´Oslo: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, Third edition. Grupo Tragsa.
OECD. (2018). Manual de Oslo. https://doi.org/10.1787/9789264304604-en
Pérez, C. (2019). Innovación empresarial al servicio de la micro y pequeña empresa nortesantandereana: por la competitividad regional. ECONÓMICAS CUC, 40(1), 91-104. https://doi.org/10.17981/econcuc.40.1.2019.06
Pisani, M., Borda, D., Ovando, F., y García, D. (2020). Emprendedurismo y Cuentapropismo en Paraguay. CADEP-BID.
Ramírez, F.J., Parra, G., Ruiz, M., y García, P. (2018). From external information to marketing innovation: the mediating role of product and organizational innovation. Journal of Business and Industrial Marketing, 33(5), 693-705. https://doi.org/10.1108/JBIM-12-2016-0291
Reinecke, G., Montt, G., Cunego, A., Herken, V., Ocampos, A., y Valfredi, P. (2020). Paraguay: Impactos de la COVID-19 sobre el mercado de trabajo y la generación de ingresos. Panorama Laboral en tiempos de la COVID-19, Lima, OIT.
Sánchez, E., y Sanabria, D. (2019). Las barreras internas en la innovación: impacto en las empresas de Paraguay. Revista Científica Omnes, III(1), 6-30.
Sánchez, J., Cabanelas, P., Lampón, J., y González, T. (2019). The impact on competitiveness of customer value creation through relationship capabilities and marketing innovation. Journal of Business and Industrial Marketing, 34(3), 618-627. https://doi.org/10.1108/JBIM-03-2017-0081
Schumpeter, J. (1934a). The Theory of Economic Development. An Inquiry Into Productive Capital, Credit, Interest and the Business Cycle. Harvard University Press.
Servín, M.B. (2016). El sistema nacional de innovación en el Paraguay. La Fuerza de la Innovación y el Emprendimiento. SOPLA.
Som, O., Diekmann, J., Solberg, E., Schricke, E., Schubert, T., Jung-Erceg, P., Stehnken, T., y Daimer, S. (2012): Organisational And Marketing Innovation - Promises And Pitfalls? Inno-Grips Ii Report, European Commission, Dg Enterprise and Industry.
Suñe, A., Bravo, E., Mundet, J., y Herrera, L. (2012). Buenas prácticas de innovación: un estudio exploratorio de empresas tecnológicas en el sector audiovisual español. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 18(2), 139-147. https://doi.org/10.1016/S1135-2523(12)70004-7
Tidd, J., y Bessant, J. (2018). Innovation Management Challenges: From Fads To Fundamentals. International Journal of Innovation Management, 22(5). https://doi.org/10.1142/S1363919618400078